Nissan GT-R50 akan muncul di Goodwood – hanya akan diproduksi 50 unit, harga bermula RM4.2 juta

Nissan GT-R50 akan muncul di Goodwood – hanya akan diproduksi 50 unit, harga bermula RM4.2 juta

Hampir dua minggu lalu, Nissan telah mendedahkan model prototaip GT-R50, iaitu GT-R R35 yang menerima badan rekaan semula dari Italdesign iaitu firma rekaan dari Itali. Model tersebut dibina bagi meraikan 50 Italdesign pada tahun ini, dan GT-R sendiri juga akan berumur 50 tahun pada 2019. Terbaharu, Nissan mengumumkan bahawa kereta berkenaan akan membuat kemunculan awam pada Goodwood Festival of Speed bermula 12 Julai ini.

“Goodwood Festival of Speed merupakan masa yang sesuai untuk menunjukkan Nissan GT-R50 oleh Italdesign, yang menggabungkan kuasa dan kesenian bagi meraikan 50 tahun menginspirasikan impian pelanggan kami,” kata Alfonso Albaisa, naib presiden senior rekaan global Nissan.

“Sama sperti prototaip itu sendiri, Goodwood adalah untuk meraikan rekaan, prestasi, sedikit kepuasan dan penuh dengan cinta terhadap sejarah dan masa hadapan kreativiti automotif. Ini merupakan saat yang sempurna untuk memperlihatkan kenderaan unik yang akan menyulam imaginasi masyarakat untuk memasang impian yang lebih besar.” katanya lagi.

Nissan GT-R50 masih menggunakan casis serta enjin VR38DETT 3.8 liter V6 turbo berkembar sama seperti R35 Nismo 2018 sedia ada. Namun dengan tingkat taraf seperti pemadanan pengecas turbo spesifikasi GT3 bersama intercooler yang lebih besar, crankshaft, piston, connecting rod dan bearing yang lebih tahan lasak, profil camshaft yang lebih agresif, serta sistem kemasukan udara dan ekzos yang dirombak, ia kini mampu menghasilkan kuasa 720 PS dengan tork maksima 780 Nm.

Hanya sebuah GT-R50 wujud buat masa sekarang, dan prototaip berkenaan dibina dengan tangan. Sekiranya ia mendapat permintaan tinggi ketika kemunculan di Goodwood serta penampilan-penampian global lain selepas ini, Nissan dan Italdesign akan membuat keputusan untuk memproduksinya, dan setiap satunya akan dihasilkan mengikut kehendak pelanggan. Namun ia akan terhad kepada 50 unit seluruh dunia, dan harganya akan bermula pada €900,000 atau sekitar RM4.2 juta mengikut kadar tukaran wang semasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required