Ketika ini, kami difahamkan ada sebuah jenama motosikal baru yang sedang bersiap sedia untuk memasuki pasaran tempatan. Syarikat berkenaan yang beroperasi di Kedah sedang dalam peringkat akhir untuk memperkenalkan model sulung bagi pengguna di Malaysia.

Menggunakan Ottimo sebagai jenamanya, khabarnya ia merupakan syarikat dan rekaan tempatan sepenuhnya, dan bukan sebuah model rebadge dari mana-mana syarikat lain. Model pertama yang akan dilancarkan pula menggunakan kapasiti enjin 110 cc, dan jenis jenteranya sudah tentu dari kelompok motosikal yang paling popular di Malaysia, apa lagi kalau bukan kapcai.

Melihat kepada beberapa gambar awal yang ada, motosikal ini nampaknya hadir dengan rekaan yang baru dan segar, dan kebarangkalian akan dijual dengan harga yang rendah berbanding pesaing-pesaing sedia ada dalam pasaran. Paultan.org difahamkan lagi, ini semua direka oleh bakat-bakat tempatan sendiri.

Kelihatan juga pelekat Euro 3 tertera pada sisi badan motosikal ini. Adakah ini merujuk kepada piawaian enjin (biasanya tidak dipamerkan melainkan dinyatakan dalam brosur)? Atau adakah itu nama model yang akan diperkenalkan nanti? Setakat ini, silakan membuat andaian anda sendiri kerana kami belum lagi dapat mengesahkannya.

Jika direnung kembali, di Malaysia kita pernah ada beberapa model atau jenama yang betul-betul ada pengalaman pembuatan dan menawarkan harga motosikal murah; pertama Modenas melalui model MR1/MR2, dan satu lagi Demak – malangnya, lepas umumkan lapan model baru pada pertengahan 2017, syarikat dan jenama ini terus ‘bungkus’ dan tiada operasi lagi di Malaysia.

Jadi adakan jenama baru ini ada kena-mengena dengan dengan kedua-dua jenama yang disebutkan itu? Masih tiada kepastian. Namun, jika diamati, berapa banyak kilang pemasangan motosikal yang kita tahu beroperasi di Kedah? Mana ada yang lain kecuali Modenas.

Tetapi untuk pemasangan kereta, ada lagi tambahannya. Di Kulim kita tahu ada beberapa jenama yang memasangkan kenderaan mereka di sana – termasuk jenama seperti BMW dan Mazda – dan ada satu lagi jika anda masih ingat, kilang pemasangan Naza/Haval juga terletak di negeri itu.

Adakan kapcai Ottimo ini dipasang disalah satu kilang yang disebutkan? Ini adalah perkara-perkara yang kami sendiri ingin tahu ketika ini. Namun, semua itu hanya akan terungkai sebaik sahaja pengumuman atau pelancaran rasmi jenama dan model kapcai terbabit dilakukan nanti, dijangka paling awal pada bulan depan, Disember 2018.

Sementara itu, boleh kongsikan apa yang ada pernah dengan tentang jenama Ottimo ini, jika ada. Harapnya ia betul-betul sebuah jenama dan motosikal oleh bakat-bakat tempatan, dan bukannya bawa masuk motosikal dari China untuk dijual lambak di sini.