PSA Group ambil alih saham majoriti kilang Naza di Gurun – sasar CKD Peugeot 3008, Citroen C5 Aircross

PSA Group ambil alih saham majoriti kilang Naza di Gurun – sasar CKD Peugeot 3008, Citroen C5 Aircross

Naza Corporation Holdings dan Groupe PSA telah mengumumkan pemeteraian perjanjian jualan saham kerjasama, secara rasminya dengan menubuhkan operasi bagi kilang Naza Automotive Manufacturing (NAM) di Gurun, Kedah sebagai hab pengeluaran pertama bagi ASEAN untuk pengeluar kereta Perancis itu. Majlis menandatangani perjanjian ini telah disaksikan sendiri oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pagi ini.

Dengan perjanjian tersebut, pengeluar Peugeot dan Citroen (pengeluar kereta kedua terbesar di Eropah selepas VW, kini turut mengendalikan Opel/Vauxhall) bakal memegang saham majoriti dalam operasi perniagaan NAM. Kumpulan Naza pula akan bertanggungjawab sepenuhnya untuk pengedaran jenama Peugeot, Citroen dan DS di Malaysia. Dengan PSA, ia akan meneroka prospek pengagihan di pasaran ASEAN yang lain.

Menurut Naza, kilang NAM yang mula beroperasi sejak 2004, mempunyai tenaga pekerja hampir 450 orang dan kapasiti produksi pula mencecah 50,000 unit setahun.

Perlaburan PSA dalam NAM bakal menyaksikan implementasi bagi platfor modular EMP2 yang didedikasikan untuk segmen C dan D – dengan model pertama yang bakal diproduksi di Kedah ialah Peugeot 3008 pada tahun ini (buat masa ini, model CBU yang berada di pasaran Malaysia) dan Citroen C5 Aircross pada 2019, SUV yang diperkenalkan pada April 2017.

“Mewujudkan hab ASEAN di Gurun, Kedah adalah lonjakan penting untuk Groupe PSA yang bakal membawakan perkembangan dalam perniagaan yang menguntungkan di rantai ini sebagai sebahagian daripada pelan strategik kami. Kami gembira dapat bekerjasama dengan Naza dan akan terus memanfaatkan hubungan kami ini,” ujar Carlos Tavares, pengerusi Groupe PSA.

“Kami turut bersyukur dengan sokongan dan keyakinan Groupe PSa terhadap Naza yang mengambil kami sebagai rakan kerjasama ini. Melalui perjanjian sefahaman ini, ia memberi potensi besar bagi Kedah sebagai hab pembuatan automotif terkemuka di Malaysia,” ujar SM Nasarudin SM Nasimuddin, pengerusi eksekutif kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Naza Corporation Holdings.

Seperti yang diketahui umum, PSA Groupe memang memiliki hasrat untuk melabur dalam pasaran kita dan rantau ini. Malah pengeluar kenderaan terkemuka Perancis ini pernah membida Proton sebagai rakan kongsi strategik termasuk untuk menggunakan fasiliti kilang di Tanjung Malim. Namun kini, terbukti PSA Groupe mampu menunaikan impian mereka, namun beralih ke kilang pemasangan di Gurun. Namun buat masa ini, tidak dipastikan sama ada kilang terbabit bakal terus memasang kereta Kia mahu pun tidak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required