Ferrari SP3JC. Memang asing nama ini, begitu juga dengan kereta dan jalan ceritanya. Ini merupakan satu-satunya model yang dihasilkan oleh Ferrari, khusus untuk seorang pelanggan penting yang menempah kereta ini. Ia hanya dihasilkan sekali sahaja, berdasarkan model F12tdf dan merupakan hasil pembangunan selama dua tahun antara program Tailor Made Ferrri dengan pelanggan berkenaan.

SP3JC mempamerkan imej “kenderaan bumbung terbuka” yang berlainan, dengan mengimbau kembali model-model V12 Spider pada era 50an dan 60an, serta yang lebih moden seperti 550 Barchetta. Ia menampilkan rekaan badan yang dibuat semula – dengan apron depan yang tampil lebih “jinak” berbanding pada F12tdf. Bonet juga hasil rekaan baru, dengan bukaan berkaca untuk menampakkan enjinnya.

Bahagian belakang menampilkan perubahan yang lebih ketara. Dengan ketiadaan bumbung, dua penghadang kecil diperbuat daripada gentian karbon ada sebagai perlindungan untuk penumpang. Ini bersekali dengan dua “terowong” yang dilanjutkan ke belakang; sebuah imej yang sinonim dengan kereta sport klasik. Tiada langsung jejak F12tdf yang masih tersisa melainkan empat corong hujung ekzosnya.

Gabungan warna dan coraknya pula datang dari minat pemiliknya terhadap seni popular. Warna asas putih Bianco Italia digandingkan dengan biru Azzuro Met pada bahagian depan dengan warna kuning Giallo Modena untuk selebihnya. Skim warna ini turut dicerminkan pada ruang dalaman.

Bagi enjin, ia mengguna unit 6.3 liter V12, menghasilkan 780 PS (10 PS lebih tinggi berbanding F12tdf) pada 8,500 rpm. Bagaimanapun, perincian prestasi lainnya masih belum didedahkan; tork pada model asalnya ialah pada 705 Nm. F12tdf memberi bacaan 0-100 km/j 2.9 saat dengan kelajuan maksimum 340 km/j. Mantap?