Baru sahaja kami melaporkan berkenaan kit prestasi untuk Mercedes-Benz A 250 W177 dari Lorinser, kini satu lagi penala dari Jerman iaitu Brabus turut memperkenalkan kit ubahsuai untuk model yang sama.

Kit dari Brabus ini dikenali sebagai PowerXtra B25 S – seperti namanya, ia lebih tertumpu dari segi penghasilan kuasa berbanding kit yang ditawarkan oleh Lorinser. Dalam kit berkenaan, ia disertakan dengan kotak angin dengan salur kemasukan udara yang lebih besar, bersama sistem ekzos stainless steel menampilkan injap kawalan aktif yang memberikan pelbagai bunyi tahap bunyi berdasarkan kelajuan enjin.

Bukan itu sahaja, kotak komputer enjin untuk enjin 2.0 liter turbo tersebut diberikan mapping baharu bersama kawalan boost turbo yang ditala semula. Kesemua ubahsuai ini membolehkan kuasa asal 224 hp/350 Nm ditingkatkan kepada 270 hp/430 Nm, manakala rekod pecutan dari 0-100 kini mampu dicapai hanya 5.9 saat, berbanding 6.2 saat pada model standard.

Menurut Brabus, mereka bukan hanya akan memasarkan kit untuk A 250 2.0 liter turbo ini sahaja, malah kini sedang membangunkan kit serupa untuk versi turbodiesel dan juga untuk enjin turbo petrol 1.33 liter pada model A 200.

Untuk pennampilan, kit badan yang dihasilkan Brabus ini hanya sesuai untuk dipadankan pada model-model yang menerima pakej AMG-Line dari Mercedes-Benz. Kit ini menampilkan logo Brabus menggantikan logo asal pada gril, spoiler hadapan ‘two-piece’ untuk bampar, kemasan pada liang udara sisi, diffuser pada bampar belakang, dan juga spoiler bumbung lebih besar.

Menurut Brabus, kesemua komponen ini dibina dari material PUR berkualiti dengan tahap sama seperti komponen OEM, dan rekaannya bukan hanya untuk sedap mata memandang, bahkan turut berfungsi untuk memberikan aerodinamik lebih baik. Spoiler hadapan berkenaan akan mengurangkan gandar hadapan dari terangkat keatas pada kelajuan tinggi, sayap pada bahagian sisi membantu aliran udara yang optimal ke liang udara sisi, begitu juga rekabentuk yang diberikan pada sayap belakang, dakwa Brabus.

Manakala pada bahagian belakang, Brabus menyatakan bahawa tip ekzos boleh dipilih sama ada untuk menyorok di belakang perumah pada bampar, atau diserlahkan keluar bagi menampakkan empat corong yang menyerlahkan kemasan logam tahan karat dan gentian karbon.

Perubahan luaran dilengkapkan dengan pemadanan rim aloi Brabus Monoblock dengan pilihan saiz 17-, 18-, 19- dan 20-inci. Manakala untuk saiz paling besar, ia ditawarkan dengan lebar 8.5J dan tiga pilihan rekaan iaitu Monoblock F, R atau T,bersama pilihan tayar 235/30R20 dari Continental, Pirelli atau Yokohama.

Untuk kabin pula, Brabus menyediakan tingkat taraf upholsteri dengan pilihan material dari kulit dan Alcantara serta kemasan lain seperti scuff plate logam tahan karat bersama logo Brbaus, pedal alumimiun dan juga karpet kaki velour dengan logo Brabus. Menurut syarikat berkenaan lagi, kulit Mastik yang digunakan adalah “sangat lembut dan sangat tahan lasak”.