Petronas FP1 dihidupkan kembali di United Kingdom, jadi rebutan pengumpul motosikal di luar negara?

Petronas FP1 dihidupkan kembali di United Kingdom, jadi rebutan pengumpul motosikal di luar negara?

Sekitar 15 tahun yang lalu, Petronas mempunyai kerjasama dengan seorang bekas juara dunia lumba motosikal dan telah membangunkan sebuah model untuk perlumbaan WSBK dinamakan sebagai FP1. Namun, banyak kontroversi tentang motosikal ini dan dipendekkan cerita, lebih daripada 150 buah telah dibuat, tetapi tidak boleh berlumba dan tidak boleh dijual kepada umum. Akhirnya ia tersadai sebahagian di Malaysia dan sebahagian lagi di United Kingdom.

Dalam perkembangan terbaru, sebuah syarikat yang terkenal dengan kerja membaik pulih kenderaan lumba di United Kingdom iaitu Lanzante Limited telah memuat naik video berkenaan FP1 ini, bersama kenyataan bahawa ia sedang dibaik pulih, dan akan dijual kepada umum bersama sokongan alat ganti.

Spesifikasi penuh, berapa unit yang ada dan berapa harganya masih lagi tidak diberitahu, tetapi melalui video itu kita boleh melihat motosikal tersebut nampak cukup menarik dan mendapat sambutan hangat daripada pengumpul motosikal di seluruh dunia. Jika diikutkan teknologi, pastinya motosikal ini sudah sedikit ketinggalan, tetapi disebabkan sejarah serta jumlahnya yang terhad, ia dianggap sebagai ‘rare‘.

Di Malaysia, motosikal ini juga mengalami masalah perundangan dan pemilikan. Ia sekarang sudah dijenamakan semula sebagai Momoto MM1, dan menurut laporan rakan sekerja kami yang berpeluang menguji motosikal ini, ia pernah dibuka untuk jualan umum pada harga RM85,000 sebelum ini, tetapi harga sekarang tidak diketahui.

Dalam keadaan standard, MM1 menggunakan enjin tiga silinder 900 cc yang boleh menghasilkan kuasa sehingga 120 hp. Kelengkapan lain yang digunakan juga adalah antara yang terkenal dalam dunia perlumbaan termasuk suspensi Ohlins, brek Brembo dan meter jenis perlumbaan. Anda boleh membaca laporan tunggang uji MM1 oleh rakan sekeerja kami dalam Bahasa Inggeris di sini.

GALERI: Momoto MM1

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Salam. Di mana dan bagaimana saya boleh mendapatkan motor ini? Masih ada unit baru untuk dijual?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required