Porsche 718 Boxster T dan Cayman T – enjin asas 2.0 liter dengan kelengkapan pemanduan lebih agresif

Porsche 718 Boxster T dan Cayman T – enjin asas 2.0 liter dengan kelengkapan pemanduan lebih agresif

Porsche memperkenalkan satu lagi varian dalam barisan model 718 iaitu siri Boxster T dan Cayman T. Mengikut hieraki model-model Porsche, versi dengan abjad ‘T’ pada di hujung ini merujuk kepada ‘Touring’, yang ditala disasarkan untuk keseronokkan pemanduan sebenar. Menurut jenama kereta sport tersebut, 718 Boxster T dan Cayman T ini dihasilkan untuk dinikmati di jalan-jalan berliku luar bandar.

Oleh itu, Porsche menghasilkan kedua-dua 918 T ini dengan menyisihkan peralatan-peralatan yang tidak diperlukan, diberikan penambahan ciri-ciri lain yang bersangkut-paut dengan prestasi, tetapi masih kekal dengan dengan enjin asas bersama kotak gear manual – sama dengan apa yang dilakukan pada 911 Carrera T.

Jadi, versi ini masih dijana enjin empat silinder boxer 2.0 liter dengan pengecas turbo menjana 300 PS dan tork maksima 380 Nm. Kuasa tersebut dialirkan hanya pada roda belakang menerusi kotak gear manual enam-kelajuan (transmisi klac berkembar automatik PDK hanya ditawarkan sebagai opsyen) dan diselia oleh sistem Porsche Torque Vectoring.

Dengan berat hanya 1,350 kg, 718 T yang dilengkapi kotak gear manual ini mampu memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam masa 5.1 saat. Model bersama transmisi PDK pula ditimbang 30 kg lebih berat, tetapi dengan tukaran gear lebih pantas, pecutan pada jarak sama mengambil masa hanya 4.7 saat. Kelajuan maksima pula dicatatkan pada 275 km/j.

Walaupun angka kuasa dan prestasi kereta ini tidak gah seperti 718 GTS, ia sebenarnya dibekalkan dengan pelbagai perlatan lain yang dikhususkan untuk keseronokan pemanduan. 718 T menerima casis sport dengan sistem suspensi Porsche Active Suspension Management (PASM) yang membolehkan badannya direndahkan lagi 20 mm, dan ia adalah model asas pertama diberikan kelengkapan sebegini.

Ciri lain yang turut diberikan termasuk rim aloi 20-inci dan tuil penukar gear dengan jarak tukaran lebih dekat bersama grafik merah pada tombol gear. Pakej Sport Chrono turut dilengkapkan, membolehkan pemandu menukar mod pemanduan sama ada Normal, Sport, Sport Plus dan Individual hanya menerusi butang pada roda stereng.

Porsche 718 Boxster T dan Cayman T – enjin asas 2.0 liter dengan kelengkapan pemanduan lebih agresif

Dengan mod Sport dan Sport Plus, kereta ini akan menyerlahkan karekter yang lebih sporty menerusi larasan semula pada pengurusan enjin dan pedal pendikit. Manakala pada mod Sport Plus, sifat lebih agresif akan diberikan oleh PASM. Versi PDK turut akan diberikan fungsi Launch Control serta butang fungsi Sport Response.

Pada mod Sport Plus juga Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) akan diaktifkan. Sistem ini memberikan cagak kotak gear PDK yang bukan sekadar statik, sebaliknya akan memberikan tindak balas adaptif terhadap pergerakan badan, bagi mengurangkan gegaran pada enjin dan transmisi yang mungkin boleh menggangu dinamik pemanduan.

Menurut Porsche, PADM menggabungkan kebaikan antara cagak kotak gear jenis keras dan lembut dengan memberikan respon pemanduan yang lebih jelas dan tepat, serta lebih stabil ketika mengambil selekoh laju dan juga sewaktu alihan berat berlaku, namun masih lagi mengekalkan keselesaan ketika dipandu pada permukaan jalan tidak rata.

Bagi membezakan model ini dengan versi biasa (selain dari rim 20-inci titanium grey dan stance yang lebih rendah), kedua-duanya diberikan pelindung cermin sisi berwarna Agate Grey dan juga grafik bertulis ‘718 Boxster T’ atau ‘718 Cayman T’ pada bahagian bawah kedua-dua pintu. Logo yang sama turut diletakkan di belakang manakala sepasang tip ekzos ditengah diberikan kemasan hitam dengan salutan krom.

Bahagian dalaman juga memberikan petunjuk bahawa model ‘T’ ini adalah sesuatu yang lebih hardcore dari biasa di mana penarik pintu hanya diperbuat dari fabrik seperti tali, dan tidak disertakan dengan sebarang head unit untuk sistem hiburan. Walau bagaimanapun untuk mereka yang tidak senang hati melihat lubang besar pada papan pemuka, sistem infotaimen dengan modul Porsche Communication Management masih ditawarkan dan ia boleh dipasang tanpa sebarang caj.

Namun penyisihan peralatan-peralatan ini masih lagi mengekalkan berat asal 718, kerana model baharu ini perlu dilengkapi dengan sistem penapis particulate petrol bagi membolehkan ia memenuhi undang-undang emisi yang lebih ketat.

Porsche 718 Boxster T dan Cayman T – enjin asas 2.0 liter dengan kelengkapan pemanduan lebih agresif

Tempat duduk model ini diberikan bahagian tengah hitam Sport-Tex bersama sulaman logo ‘718’ pada perehat kepala. Sistem larasan berkuasa masih ditawarkan, tetapi ia hanya boleh dilaras dalam dua hala sahaja. Selain itu, model T ini turut menerima roda stereng GT 360 mm balutan kulit dengan butang mod, serta loga-logo 718 lain ditempatkan pada paparan instrumen hitam dan juga pada kemasan bendul pintu.

Kereta ini sudah boleh ditempah pada pasaran Jerman, dan ia dijual pada harga bermula 63,047 euro (sekitar RM300k) untuk model 718 Cayman T dan 65,070 euro (sekitar RM310k) untuk 718 Boxter T.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required