Carlos Ghosn dijangka bakal dibebaskan dari penjara 1 Januari ini setelah di tahan lagi sekali 21 Dis lalu

Carlos Ghosn dijangka bakal dibebaskan dari penjara 1 Januari ini setelah di tahan lagi sekali 21 Dis lalu

Bekas pengerusi Nissan, Carlos Ghosn dijangka bakal dibebaskan dari penjara menjelang 1 Januari 2019 ini, selepas beliau ditangkap dan didakwa atas tuduhan pecah amanah. Ghosn sebelum ini telah dtangkap pada 19 November kemudian dibebaskan pada Jumaat lalu, dan selepas itu ditangkap semula atas tuduhan baharu ini.

Ghosn dijangka akan dibebaskan semula atas penahanan baharu tersebut selepas mahkamah menolak pemohonan pendakwa raya untuk memanjangkan tempoh tahanannya. Di bawah undang-undang Jepun, individu yang disyaki telah melakukan jenayah boleh direman selama 23 hari, tetapi sebaik sahaja Ghosn dilepaskan, pendakwa raya Jepun telah mengemukakan dakwaan baharu yang mengatakan Ghosn telah menggunakan Nissan untuk menjelaskan kerugian pelaburan peribadinya yang bernilai sehingga 1.85 bilion yen (RM69.4 juta).

Menurut laporan Autocar, peguam Ghosn Motonari Otsuru telah mengeluarkan kenyataan bertulis hujung minggu lalu, menjelaskan bahawa tindakan kliennya itu bukanlah pecah amanah, dan bayaran yang dikesan oleh pendakwaraya adalah bayaran untuk kerja yang telah siap dibuat oleh individu yang tidak dikenalpasti di Nissan.

Jika disabitkan bersalah, Ghosn mungkin akan berhadapan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan saman sehingga £4.9 juta (RM26 juta ) dari pihak berkuasa Jepun. Walau bagaimanapun, Ghosn masih lagi belum mengeluarkan apa-apa kenyataan umum berkenaan penahanannya, tetapi pasukan peguamnya telah menafikan semua dakwaan pendakwa raya, yang menyatakan bahawa tuduhan tersebut tidak berasas kerana ia tidak berkaitan dengan gajinya tetapi ia adalah bayaran masa hadapan yang dijangka akan diterimanya setelah bersara nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required