Hyundai tunjuk teknologi buka, hidupkan kenderaan guna cap jari – lebih cekap berbanding kunci biasa

Hyundai tunjuk teknologi buka, hidupkan kenderaan guna cap jari – lebih cekap berbanding kunci biasa

Hyundai telah mendedahkan lebih lagi informasi berkenaan teknologi buka dan hidupkan kenderaan menggunakan cap jari yang akan digunakan buat pertama kali pada SUV Santa Fe yang akan dilancarkan suku pertama tahun ini di China. Teknologi ini bukanlah sesuatu yang baru kerana telefon pintar sekarang pun sudah banyak yang menggunakan cap jari, tapi untuk automotif, ya.

Untuk membuka kenderaan, pemandu perlu meletakkan jari pada pengesan yang terletak di pemegang pintu, dan informasi berkenaan cap jari itu akan dikenal pasti dan dihantar kepada pengawal cap jari yang berada dalam kenderaan. Pemandu juga boleh menghidupkan kenderaan dengan menyentuh butang pemula yang sudah dilengkapkan dengan pengesan cap jari.

Selain daripada itu, teknologi ini juga menyediakan suasana pemanduan khas untuk penggunanya. Apabila cap jari itu sudah dikenal pasti, ciri-ciri pada kenderaan akan diubah mengikut kegemaran tuan punya cap jari tersebut, termasuk kedudukan tempat duduk, ciri ketersambungan kenderaan serta sudut cermin sisi.

“Pada masa hadapan, Hyundai Motor merancang untuk mengembangkan lagi penggunaan teknologi ini untuk membenarkan pelarasan pelbagai lagi ciri seperti pendingin hawa, kedudukan stereng dan lain-lain. Ini seterusnya akan memberikan kualiti pemanduan yang lebih baik untuk setiap pengguna kenderaan Hyundai,” kata presiden bahagian penyelidikan dan pembangunan Hyundai, Albert Biermann.

Satu soalan penting tentunya adalah keselamatan apabila menggunakan teknologi ini. Menurut Hyundai, sistem yang mereka gunakan ini juga mempunyai teknologi capacitance recognition, yang boleh mengesan perbezaan dalam tahap elektrik pada bahagian berbeza di hujung jari, seterusnya dapat mencegah penggunaan cap jari palsu.

Selain itu, Hyundai turut memberitahu kebarangkalian teknologi ini mengenal pasti cap jari yang salah sebagai cap jari yang telah didaftar hanya satu dalam 50,000, menjadikannya lima kali lebih cekap berbanding kunci biasa, termasuklah juga kunci pintar. Sistem Hyundai ini juga disokong dengan ‘kemas kini dinamik’, sekaligus meningkatkan lagi kecekapannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required