Porsche 911 dilengkapi mikrofon untuk bantu pemandu ketika masalah hydroplanning berlaku

Porsche 911 dilengkapi mikrofon untuk bantu pemandu ketika masalah <em>hydroplanning</em> berlaku

Jika anda masih tidak lagi faham apa itu hydroplanning, mari sini saya terangkan. Ia adalah masalah di mana tayar kereta kita terapung dan tidak menyentuh permukaan jalan apabila anda melanggar lopak air – sama ada lopak tersebut terlalu dalam atau kita melanggarnya dengan kelajuan yang terlalu tinggi.

Risiko untuk berlakunya hydroplanning ini boleh menjadi lebih tinggi sekiranya kereta berkenaan dibina atau diubahsuai untuk mendapatkan cengkaman terbaik ketika kering, misalnya dengan casis yang lebih ringan dan juga diberikan tayar yang sangat lebar serta kurang bunga bagi ‘memotong’ air. Apabila ini terjadi tentulah anda tidak dapat mengawal langsung kereta anda, dan risiko untuk terlibat dalam kemalangan menjadi semakin tinggi.

Oleh itu, Porsche telah menghasilkan satu sistem bagi membolehkan risiko hydroplanning ini untuk terjadi pada 911 generasi baharu. Komponen utama yang digunakan pada sistem berkenaan adalah dua buah mikrofon yang diletakkan pada ruang roda tayar hadapan. Bagaimana mikrofon tersebut boleh menyelamatkan keadaan?

Porsche 911 dilengkapi mikrofon untuk bantu pemandu ketika masalah <em>hydroplanning</em> berlaku

Sebenarnya mikrofon berkenaan bertindak sebagai penderia (sensor) untuk sistem ini. Mikrofon tersebut akan mengambil input dari bunyi air yang dilanggar oleh kereta, dan dengan frekuensi yang dihasilkan, kotak komputer mampu mengagak kedalaman lopak air berkenaan. Bersama input-input lain misalnya kelajuan kereta, sistem ini akan membuat analisa sama ada “Wet Mode” boleh diaktifkan secara automatik atau tidak.

Sekiranya sistem mengaktifkan “Wet Mode” ini, respon pendikit akan menjadi lebih lembut, gear akan dikekalkan pada kedudukan tinggi, LSD akan berada dalam kedudukan ‘lock-up’, tork enjin akan dikurangkan, serta kawalan kestabilan dan juga sistem brek ABS akan menjadi lebih sensitif. Sistem pacuan semua roda pula akan menghantar lebih tork ke roda hadapan, sementara spoiler belakang akan dinaikkan bagi meningkatkan downforce untuk gandar belakang – ini semua bagi membolehkan pemandu lebih mudah untuk mengawal kereta tersebut ketika keadaan basah.

Sistem ini direka bagi menghindarkan berlakunya kemalangan di atas jalan raya awam. Untuk pemanduan dilitar, pemandu masih lagi boleh mematikan “Wet Mode” berkenaan dan juga kawalan kestabilan eletronik bagi mengelakkan ia ‘campur tangan’ ketika anda mahu melakukakan serangan maksima.

GALERI: Porsche 911 generasi 992

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required