Setelah pelbagai spyshot dan gambar sebenar yang bocor tersebar, kini Porsche 911 generasi 992 secara rasminya diperkenalkan kepada dunia. Seperti biasa, 911 sejak dari generasi pertamanya masih kekal dengan bentuk ‘kodok’ yang ikonik, namun tampil dengan rekaan lebih segar dengan pelbagai ciri baharu.

Untuk model generasi kelapan ini, Porsche menerapkan rekaan diinspirasikan dari 911 generasi pertama. Bampar hadapan direka dengan garis yang tidak bersentuh dengan lampu hadapan LED berbentuk bulat, manakala bonet hadapan pula menerima dua garis tulang menegak.

Secara keseluruhan, model generasi baharu ini direka lebih lebar dari sebelumnya dengan bahagian hadapan sahaja adalah 45 mm lebih lebar dari sebelum ini. Bahagian belakang pula akan direka dengan kelebaran standard untuk semua model termasuk versi dengan sistem pacuan semua roda. Ia dilengkapkan dengan rim 20-inci pada bahagian hadapan dan 21-inci dibelakang, manakala permukaan sisi kini lebih halus bersama pemegang pintu yang direka dengan ciri boleh disorokkan.

Lampu yang merentangi sepenuhnya bahagian belakang juga kini adalah standard untuk semua model, bukan hanya terhad kepada versi AWD. Selain itu 911 turut diberikan spoiler belakang aktif, lampu brek melintang pada bahagian tengah, kemasan berwarna kelabu pada bampar belakang yang turut menempatkan sepasang tip ekzos oval yang besar. Kini bukan hanya bahagian hadapan dan belakang sahaja, malah keseluruhan badan 911 adalah dibina dari aluminium.

911 992 menampilkan kabin yang direka seiras dengan model-model terkini Porsche seperti Panamera, Cayenne dan Macan. Ia diberikan papan pemuka dengan elemen melintang, manakala konsol tengah direka tinggi. Pemandu akan menerima maklumat dari paparan instrumen digital baharu digandingkan bersama meter rpm analog. Berbeza dengan model sebelumnya, tuil penukar gear transmisi PDK pada kereta ini direka dengan sangat kecil.

Skrin sesentuh sistem infotaimen Porsche Communication Management (PCM) bersaiz 10.9-inci ditempatkan di bahagian tengah. Ia dilengkapi dengan sistem navigasi atas talian bersama data dari orang ramai yang Porsche gelarkan sebagai data kumpulan, serta sistem hubungan telefon pintar Porsche Connect Plus. Bagi memudahkan akses terhadap fungsi penting pada kereta, lima butang pintas disediakan pada skrin tersebut.

Seperti biasa, buat permulaan 911 diperkenalkan dalam varian ‘paling asas’ Carrera S dan Carrera 4S. Ia dijana oleh enjin boxer enam-silinder turbo yang diolah semula (kapasiti enjin masih belum didedahkan, manakala model sebelum ini adalah 3.0 liter), menghasilkan 450 PS, atau 30 PS lebih berkuasa dari sebelumnya. Kuasa berkenaan diekstrak dengan sistem suntikan petrol yang dikemaskini, pengecas turbo baharu serta laluan intercooler yang disusun semula.

Kuasa berkenaan membolehkan Carrera S memecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.7 saat, manakala Carrera 4S lebih pantas dengan 3.6 saat. Pakej Sport Chrono pula akan membolehkan kedua-duanya memecut 0.2 saat lebih pantas, manakala versi S mampu mencatatkan kelajuan maksima 308 km/j, sementara 4S pula 306 km/j. Bagi penggunaan bahan api pula, S mencatatkan penggunaan petrol 8.9 l/100 km, dan 4S pula adalah 9.0 l/100 km.

Model generasi baharu ini menerima pelbagai fungsi keselamatan yang lebih maju. Dalam mod pemanduan, ia disertakan dengan mod Wet (basah), yang menggunakan penderia bagi melaraskan semula sistem kestabilan elektronik bergantung pada situasi. Sistem bantuan brek dengan sistem brek kecemasan automatik, bantuan pandangan malam Night Vision Assist dan juga cruise control adaptif bersama fungsi stop-and-go turut diberikan secara standard.