Mazda RT24-P pecah rekod lap terpantas di litar Daytona, padam rekod Toyota Eagle Mk III pada 1993

Mazda RT24-P pecah rekod lap terpantas di litar Daytona, padam rekod Toyota Eagle Mk III pada 1993

Jentera lumba Mazda RT24-P dengan nombor perlumbaan 77 telah merekodkan lap terpantas di litar Daytona ahad lalu ketika sesi kelayakan perlumbaan Rolex 24 Jam dengan catatan masa 1 minit 33.398 saat. Kereta lumba yang dipandu oleh Oliver Jarnis untuk pasukan Mazda Team Joest tersebut secara tidak langsung telah memadamkan rekod 1 minit 33.875 saat yang bertahan selama 26 tahun, dibuat oleh P.J. Jones dengan memandu All-American Racers Toyota Eagle Mk III milik Dan Gurney pada Rolex 24 1993.

Bukan itu sahaja, malah sebuah lagi jentera dari pasukan sama menggunakan nombor perlumbaan 55 dipandu oleh Harry Tincknell turut mencatatkan masa kedua terpantas dalam sesi tersebut dengan masa 1 minit 33.423 saat. “Ia memberikan perasaan yang sangat hebat. Terima kasih banyak kepada Mazda Team Joest, Multimatic dan AER.Mazda ini sangat seronok untuk dipandu,” kata Oliver Jarvis.

“Kami berlumba dalam spesifikasi ujian kelayakan penuh, saya rasa tidak banyak pesaing kami boleh berkata sedemikian, tetapi dengan konfigurasi bahan api pada tahap rendah, ia rasa sangat hebat. Anda boleh memandu kereta ini sehingga hadnya, dan itu adalah hidup kami sebagai pemandu, perasaan untuk mendapatkan segalanya dari kereta,” jelas Jarvis lagi.

“Segala yang kami lakukan di litar didedikasi kepada peminat Mazda, pemilik Mazda dan pengedar-pengedar Mazda kami, tetapi saya rasa penghargaan perlu diberikan pada All American Racers dan apa Dan Gurney serta apa yang mendirikan program ini. Untuk lebih laju dari rekod litar merupakan saat yang istimewa untuk Mazda, peristiwa penting untuk IMSA, dan saya rasa untuk apa yang dimaksudkan oleh program DPi – membenarkan pengeluar datang ke sini dengan kereta yang melambangkan jenama, yang membenarkan ketua pereka turut menyertai, saya rasa ia merupakan satu peristiwa yang penting,” kata pengarah Mazda Motorsport, John Doonan.

Mazda RT24-P merupakan jentera lumba prototaip dijana oleh enjin MZ-2.0T 2.0 liter empat silinder turbo yang mampu menjana sekitar 600 hp. Seperti model-model produksi Mazda, kereta lumba ini turut dihasilkan dengan rekaan konsep ‘Kodo soul of motion‘. Perlumbaan Rolex 24 Daytona ini akan berlangsung dari 26 hingga 27 Januari nanti dan ia merupakan pusingan pembukaan untuk kejohanan IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required