Mustang Shelby GT500 2020 – kuasa lebih 700 hp

Mustang Shelby GT500 2020 – kuasa lebih 700 hp

Dalam masa beberapa tahun yang lepas, kita sudah melihat pelbagai teaser serta berita bahawa model ikonik Mustang Shelby GT500 akan muncul kembali dengan model baru setelah model sebelumnya diperkenalkan 10 tahun yang lalu. Kini ia sudah pun tiba, dan dikatakan sebagai model Ford halal untuk jalanan yang paling berkuasa dalam sejarah. Malah, ia juga adalah Mustang paling maju pernah dihasilkan.

Bermula dengan bahagian enjin, Mustang Shelby GT500 2020 dikuasakan oleh unit V8 supercharge 5.2 liter yang dibina sepenuhnya menggunakan tangan. Supercharger 2.65 liter udara-ke-cecair yang terletak dalam enjin V ini bertindak menolak lebih angin ke dalam enjin, dan ia diterbalikkan demi mendapatkan titik graviti yang rendah. Kuasa maksimum model ini masih belum didedah, tapi yang diketahui, ia adalah lebih daripada 700 hp.

Sama seperti Shelby GT350, blok aloi aluminium yang digunakan mempunyai lapik silinder wire-arc jimat berat, head silinder aluminium aliran tinggi serta connecting rod jenis forged yang lebih besar. Perjalanan pelincir serta sistem penyejukan dalam enjin ini turut diperelok untuk prestasi lebih baik, manakala takung minyak di bawahnya dijadikan lebih kuat, kurang gegaran dan mempunyai sistem aktif untuk menyampaikan minyak ke tempat yang diperlukan.

Mustang Shelby GT500 2020 – kuasa lebih 700 hp

Untuk bahagian transmisi, Ford Performance telah memilih unit klac berkembar tujhu kelajuan daripada Ford GT, yang didakwa dapat memberikan penukaran gear lancar dalam masa kurang 100 milisaat. Driveshaft gentian karbon digunakan untuk menyampaikan kuasa ke roda belakang, dan transmisi ini dapat dilaras menggunakan beberapa mod seperti Normal, Slippery, Sport, Drag dan Track. Ia juga mempunyai fungsi mengekalkan laluan dan launch control.

Bagi memastikan kuasa yang tinggi ini dapat dikawal dengan baik oleh pemandu, Ford telah menaik taraf geometri suspensi kereta ini dan memadankannya dengan stereng kuasa elektronik baru. Semua roda kini dipegang oleh suspensi MagneRide aktif dan spring yang lebih ringan, serta tayar Michelin berprestasi tinggi.

Untuk yang betul-betul ganas, anda boleh mendapatkan pakej Carbon-Fibre Track yang memberikan rim gentian karbon 20 inci tanpa cat (rim belakang lebih lebar setengah inci iaitu 11.5 inci), sayap GT4 belakang gentian karbon dan sirip tepi. Tempat duduk belakang pula dibuang bagi mengurangkan berat.

Mereka yang tidak mahu begitu agresif pula diberikan pilihan pakej Handling, di mana mereka akan mendapat tapak atas suspensi boleh laras serta spoiler dengan flap Gurney. Ada dua tayar yang boleh dipilih iaitu Michelin Pilot Sport 4S spesifikasi Ford Performance ataupun Michelin Pilot Sport Cup 2 yang lebih berprestasi.

Rekaan kereta ini mendapat inspirasi daripada jet pejuang, dan ia dibangunkan dalam terowong angin supaya berkesan dalam ciri aerodinamik dan dapat memberikan penyejukan yang baik kepada enjin. Di dalam kabin, banyak bahagian mendapat inspirasi daripada jentera lumba dan tempat duduk Recaro disediakan sebagai pilihan tambahan.

Kelengkapan lain yang ada pada model ini adalah termasuk panel instrumen LCD warna penuh 12 inci untuk pemandu, sistem audio premium B&O talaan khas 12 pembesar suara serta head unit skrin sesentuh SYNC 3 dengan sambungan SiriusXM dan FordPass Connect.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required