PANDU UJI: Perodua Aruz SUV untuk rakyat Malaysia?

PANDU UJI: Perodua Aruz SUV untuk rakyat Malaysia?

Kenderaan jenis SUV bukanlah sesuatu yang baru di dalam barisan kenderaan yang pernah diperkenalkan oleh Perodua. Sekurang-kurangnya ada dua model yang pernah kita saksikan berada di atas jalan Malaysia hasil keluaran syarikat itu untuk model SUV – lama dahulu ada Kembara, dan kemudian pada tahun 2008, ia disusuli pula oleh pengenalan model Nautica.

Kini, selepas sedekad sepi daripada model SUV, Perodua kembali dengan Aruz – buat pertama kali juga ia merupakan sebuah model SUV tujuh-tempat duduk, berbanding dengan model-model terdahulu yang hanya menyediakan lima kapasiti penumpang.

Di dalam pelan transformasi Perodua yang pernah diumumkan dahulu, lima model digariskan menjadi pemangkin kepada usaha berkenaan, dan langkah itu dimulakan oleh model Axia terlebih dahulu pada tahun 2014. Ini diikuti dengan model sedan pertama yang dikeluarkan, Perodua Bezza yang mula menemui pelanggan pada tahun 2016. Kemudian, lahir Myvi generasi ketiga yang dilancarkan pada 2017. Aruz menjadi model keempat yang lahir dari plan transformasi yang sama.

Perodua Aruz bukanlah sebuah model unik hanya untuk Perodua. Ia juga bukan seperti Myvi yang menyaksikan hampir keseluruhan rekaan luarannya yang dapat kita lihat itu dihasilkan oleh pereka tempatan – dari kosong, sehinggalah terhasil reka bentuk hatch berkenaan. Serba-serbi tentang rekaannya baru, dan meninggalkan terus imej dan reka bentuk hatchback ala Daihatsu Boon/Toyota Passo yang menjadi asasnya sejak mula.

PANDU UJI: Perodua Aruz SUV untuk rakyat Malaysia?

Aruz sama sekali berbeza. Kerana, dari awal ketika keputusan untuk pembangunannya dibuat, ia memang dirancangkan sebagai sebuah model yang akan dibangunkan bersama dan dipasarkan secara berasingan oleh jenama-jenama bersaudara antara Toyota dan Perodua di sini – melalui model Rush dan Aruz, manakala Daihatsu pula melalui model Terios seperti yang kita lihat ada dipasarkan di Indonesia.

Dengan rekaan umum yang sama, perkara yang membezakan penawaran antara kedua-dua Rush dan Aruz ialah perincian rekaan selebihnya serta kelengkapan ciri yang ada pada model masing-masing. Kiranya, Rush dan Aruz ini bolehlah dianggap kembar seiras, tetapi tampil dengan kemasan dan tahap perincian yang ada perbezaan – dan sudah tentu, harganya. Jika anda belum tahu lagi apa sebenarnya perbezaan yang dimaksdukan, boleh rujuk artikel perbandingan Rush-Aruz yang telah kami sediakan sebelum ini.

Namun, terasnya masih lagi sama. Yang dimaksudkan ialah unit enjin dan transmisi yang digunakan. Aruz dilengkapi enjin 1.5 liter 2NR-VE Dual VVT-i dengan janaan kuasa sebanyak 104 PS pada 6,000 rpm, 136 Nm tork pada 4,200 rpm dan dipadankan dengan transmisi automatik empat-kelajuan. Ia juga hadir dengan ciri Eco Idle dan Start/Stop automatik, dan kadar penggunaan minyak yang didakwa mampu mencapai 15.6 km per liter.

Unit enjin ini sama dengan nadi utama yang menggerakkan Myvi 1.5L ketika ini dan turut digunakan pada Toyota Rush. Bahkan, kedua-dua model SUV bersaudara ini dilahirkan ditempat yang sama, iaitu di kilang pemasangan Perodua di Rawang, sebelum Rush dibawa semula ke kilang Toyota di Bukit Raja untuk pemasangan aksesori dan persiapan akhir sebelum diedar kepada pemilik.

PANDU UJI: Perodua Aruz SUV untuk rakyat Malaysia?

Bagi Perodua Aruz, hanya ada dua varian ditawarkan; X dan AV, tiada pilihan transmisi manual ketika ini. Varian AV, atau Advance menjadi penawaran paling tinggi bagi Aruz, dengan kelebihan banyak ciri lain, terutama dari aspek keselamatan. Ini termasuklah sistem Advanced Safety Assist (ASA) 2.0, alat bantuan untuk pemandu seperti yang ada pada Myvi sebelum ini, tetapi dengan versi yang telah dikemaskini, khusus untuk varian berkenaan.

Ia sama dengan sistem ASA yang ada pada Myvi sebelum ini, tetapi hadir dengan penambah baikan terbaru; termasuk di dalamnya ciri Pre-Collision Warning, Pre-Collision Braking, Front Departure Alert dan Pedal Misoperation Control, tetapi dengan tambahan pengesanan pejalan kaki bagi pra-perlanggaran.

ASA 2.0 juga memperkenalkan tahap kelajuan pengaktifan yang lebih luas – had keberkesanan membrek sehingga 80 km/j (dulu hanya 30 km/j), pengesanan pejalan kaki sehingga 50 km/j – sama seperti yang dilihat pada sistem Toyota Rush. Bagi amaran sebelum perlanggaran pula, ia berfungsi sehingga 100 km/j. Selain itu, enam beg udara turut tersedia.

Dari segi dimensi, Aruz mempunyai bukaan seperti berikut; 4,435 mm panjang, 1,695 mm lebar dan 1,740 mm tinggi. Sementara itu, sesuai dengan pakej sebagai sebuah SUV, jarak kelegaan tanah yang diberikan pula ialah 220 mm. Bagi ruang barangan di belakang, dengan semua barisan kerusi dinaikkan, ruang yang tersedia ialah 213 liter.

Sekiranya tempat duduk barisan ketiga dilipat, angka ini akan meningkat menjadi 514 liter; sebuah ruang yang luas dan mencukupi untuk sebuah kereta keluarga. Namun, jika perlukan kapasiti mengangkut yang lebih besar, anda boleh turunkan atau lipat kerusi barisan kedua – ini akan menjadikan kapasiti ruang barangan tersedia seluas 1,450 liter.

Banyak lagi ciri-ciri yang ada pada Aruz diberikan bagi menjadikan pengalaman pengguna dengan SUV ini lebih selesa dan mudah. Antaranya, tempat duduk barisan ketiga mempunyai corong dan blower pendingin hawanya sendiri, tiga slot pengecas yang terletak di setiap barisan tempat duduk (dua USB dan satu soket 12V di barisan ketiga), pengimbas kad tol binaan dalaman, perakam video digital (DVR) serta sokongan untuk HDMI.

Disember 2018 lalu, ketika taklimat pertama secara tertutup berkaitan Perodua Aruz diberikan kepada pihak media, kami juga berkesempatan untuk mencuba secara ringkas dan singkat pengalaman pemanduan yang boleh diberikan oleh Aruz. Ia sekadar untuk membolehkan kami mendapat sedikit bayangan tentang prestasi pemanduannya.

Jadi, semua tanggapan awal yang diberikan berkaitan pengalaman pandu uji model ini adalah dalam suasana itu; pemanduan singkat yang dilakukan dalam litar ujian Perodua di Rawang. Ambil maklum juga, ketika artikel ini ditulis, kami masih belum mencuba aspek pemanduan seharian Aruz secara lebih komprehensif di atas jalan raya Malaysia.

Daripada pengalaman ringkas itu, secara keseluruhannya dapatlah dinyatakan bahawa Aruz mempunyai kelebihan kepada mereka yang inginkan sebuah kereta keluarga yang praktikal dengan kos yang efektif. Misalnya, bagi mereka yang mempunyai keluarga dan ingin menaik taraf daripada kereta sedan biasa kepada SUV yang relatif lebih luas.

Bagaimana pula dengan aspek pemanduannya? Ada beberapa hal yang menarik untuk diperkatakan. Walaupun dengan enjin 1.5L dan ditambah pula dengan penggunaan rim 17-inci, ramai yang beranggapan bawah Aruz tidak mempunyai kuasa yang mencukupi untuk terik keseluruhan beban yang ada.

Jika hal ini merujuk kepada kapasiti tujuh orang penumpang penuh, itu kami belum dapat memberikan pandangan. Tetapi setakat pemanduan dalam litar ujian, dengan segala permukaan yang berbeza, serta dengan bebanan hanya dua individu di dalam Aruz pada satu-satu masa, SUV ini dapat memberikan keselesaan yang dicari itu.

Tidak ada kekurangan kuasa yang keterlaluan dapat dirasakan. Sebagai contoh, ketika melakukan ujian yang memerlukan Aruz berhenti ketika sedang mendaki – untuk menunjukkan kemampuannya menahan kereta daripada terundur ke belakang sebelum pemandu menekan pedal minyak semula – Aruz tidak banyak masalah untuk melakukan hal itu. Ambil maklum juga, ketika itu terdapat empat orang dewasa yang berada di dalamnya.

Jika ada kekurangan tentang enjin ini, perkara itu ialah bunyinya. Dari dalam kabin, bunyi enjin Aruz boleh didengar dengan agak ketara. Ini sekurang-kurangnya dapat dirasakan terhadap unit-unit pra-produksi dengan pelekat samaran yang kami cuba ketika itu. Begitu juga ketika melalui lopak air dengan kedalaman kira-kira 20 cm, percikan atau kocakan hasil dari air yang bertakung itu dapat didengari dengan agak jelas dari dalam kabin. Tetapi, melalui pilihan aksesori GearUp, Perodua ada tawarkan penebat bunyi bahagian enjin tambahan untuk anda.

Dari sudut keselesaan, tak ada rungutan. Suspensi yang digunakan berkesan untuk mengurangkan hentakan yang dapat dirasa, ruang yang tersedia juga memadai untuk membolehkan penumpang duduk dengan selesa, terutama pada barisan kedua. Cuma, ruang kaki bagi barisan ketiga – serta ruang kepalanya – sedikit terhad untuk orang dewasa. Kanak-kanak tidak akan ada masalah untuk duduk dan memasuki barisan ketiga ini.

Setakat ini dahulu pandangan ringkas yang dapat kami kongsikan berkenaan penawaran, prestasi dan pengalaman pemanduan Perodua Aruz yang baru saja dilancarkan ini. Selebihnya, jika ada perkara-perkara berbangkit yang dapat diperhatikan selepas memandu uji dengan lebih terperinci ke atas versi produksi sebenar Aruz ini, akan kami kongsikan kelak.

Dengan semua kelengkapan dan ciri yang diberikan oleh Aruz, serta tanda harga yang sangat kompetitif (RM72,900 bagi X, RM77,900 bagi AV) jika dibandingkan dengan pesaing-pesaing terdekatnya, anda rasa ia satu pilihan yang berbaloi atau sebaliknya? Kongsikan pandangan anda. Apa yang pasti, Aruz ialah kenderaan yang paling besar dan luas (tujuh-tempat duduk) yang pernah dihasilkan oleh Perodua setakat ini, lari sedikit dari imej pengeluar kereta kompak yang sudah sinonim dengan jenama ini sejak dulu.

Bacaan lanjut berkaitan Perodua Aruz:

GALERI: Perodua Aruz 1.5AV



GALERI: Perodua Aruz 1.5X dengan aksesori GearUp

GALERI: Perodua Aruz 1.5X

GALERI: Perodua Aruz 1.5AV dengan aksesori GearUp

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required