Perodua Aruz harus bersaing dengan Toyota Rush dan Honda BR-V – pemilikan mana yang lebih berbaloi?

Perodua Aruz harus bersaing dengan Toyota Rush dan Honda BR-V – pemilikan mana yang lebih berbaloi?

Perodua Aruz membuka tirai 2019 sebagai kenderaan pertama yang dilancarkan secara rasmi pada tahun ini, dan diraikan dalam majlis penuh gilang-gemilang. Selepas mula ‘membocorkan’ rahsianya sedikit demi sedikit akhir tahun lalu, ternyata Perodua telah benar-benar bersedia untuk membolosi pasaran SUV yang kian mendapat tempat di negara ini. Apatah lagi bagi SUV tujuh-tempat duduk dengan tawaran harga yang menguja, Aruz dilihat mampu mengembalikan rekod ‘goreng pisang panas’ seperti mana yang pernah dicapai oleh Myvi.

Walau pun mungkin ada yang beranggapan, Aruz tidak akan sukar untuk membolosi pasaran biarpun terpaksa bersaing rapat dengan dua model SUV pencabarnya iaitu Honda BR-V yang telah berada di pasaran sejak Januari 2017 dan juga model asas bagi Aruz sendiri, Toyota Rush, yang diperkenalkan pada Oktober lalu.

Perbandingan pertama, kita hurai soal harganya. Seperti yang semua sedia maklum, Aruz ditawarkan dengan dua varian dan berharga RM72,900 untuk X dan spesifikasi tertinggi pula, Advanced RM77,900. Kedua-duanya adalah harga atas jalan tanpa insurans dan untuk Semenanjung Malaysia. Manakala BR-V pula diletakkan harga sedikit tinggi dengan antara RM81,000 hingga RM88,000. Dan Rush pula lebih mahal berbanding kedua-dua model pesaingnya itu, dengan harga jangkaan RM93,000 ke RM98,000. Jadi, di antara ketiga-tiga model itu, soal penawaran harga pastinya menjadi faktor utama dalam pemilihan, sebelum perbandingan ciri lain pula diambil kira.

Perodua Aruz harus bersaing dengan Toyota Rush dan Honda BR-V – pemilikan mana yang lebih berbaloi?

Bagaimana pula dengan bahagian mekanikalnya? Memandangkan Aruz dibangunkan berdasarkan model Rush, ini bermakna kedua-dua saudara kembar berlainan ‘ibu bapa’ ini memiliki genetik yang sama. Kedua-duanya dikuasakan oleh enjin 1.5 liter NA empat-silinder petrol dengan output 104 hp dan tork 136 Nm. Enjin 2NR-VE Dual VVT-i ini turut digunakan pada Myvi, dan dipadankan dengan transmisi automatik empat kelajuan, yang menyampaikan kuasa ke roda belakang. Malah kedua-duanya juga didatangkan dengan fungsi start/stop enjin automatik (Perodua menamakannya sebagai ‘Eco Idle’).

Manakala bagi BR-V pula, ia dipadankan dengan enjin 1.5 liter NA, dengan teknologi SOHC i-VTEC, dan boleh menghasilkan lebih kuasa berbanding Aruz dan Rush, iaitu 119 hp dan tork 145 Nm. Selain itu, transmisi BR-V juga berbeza, di mana ia menggunakan CVT, dan kuasa dihantar ke roda hadapan. Walau bagaimana pun, ketiga-tiga model ini mempunyai catatan penggunaan bahan api antara 15.5 hingga 15.6 kilometer bagi setiap liter

Kita beralih pula pada dimensi bagi ketiga-tiga model ini. Aruz mempunyai ukuran 4,435 mm panjang, 1,695 mm lebar, 1,705 mm tinggi dan jarak roda pula adalah 2,685 mm. Sudah pasti ia adalah sama dengan Rush, tetapi apabila dibandingkan dengan BR-V, Aruz lebih pendek 18 mm dan kurang lebar 40 mm, tetapi lebih tinggi 39 mm dan jarak roda lebih panjang 23 mm. Walaupun jarak roda Aruz lebih panjang, ruang bahagian barangan belakangnya cuma ada 213 liter disebabkan terdapat tiga baris tempat duduk, dan ini adalah 10 liter kurang berbanding BR-V.

Untuk ciri yang ditampilkan, dengan harga yang lebih rendah berbanding BR-V dan Rush, Aruz boleh dikatakan lebih lengkap dan lebih keterampilan. Ia menampilkan lampu utama LED, rim aloi 17-inci, pendingin hawa zon-tunggal manual dengan corong di belakang, unit audio tujuh-inci, pembaca Touch n Go binaan dalam, soket pengecas kuasa pada semua barisan tempat duduk serta sistem masuk dan mula kenderaan tanpa kunci. Varian tertinggi, AV tentunya lebih lengkap, ditambah dengan fungsi hidup dan tutup automatik untuk lampu utama, sambungan HDMI pada head unit, tempat duduk kulit dan perakam video (DVR).

Dibandingkan dengan BR-V pula, ciri standard yang disediakan oleh Honda pada varian E dan V adalah termasuk lampu utama projektor halogen, lampu siang LED, rim aloi 16-inci, unit utama biasa, pendingin hawa zon-tunggal dengan corong di belakang serta soket pengecas di hadapan. Hanya BR-V varian paling tinggi (V) yang mendapat lampu kabus, tempat duduk kulit, pendingin hawa automatik dan skrin sesentuh 6.1-inci dengan sambungan HDMI.

Memandangkan harganya yang paling ketiga berbanding dua model pesaingnya, Rush pula ditampilkan dengan lampu hadapan LED, lampu belakang LED, rim dua tona 17-inci dibaluti tayar 215/60R17 adalah ciri standard untuk kedua-dua varian. Kabinnya dilengkapi tempat duduk balutan fabrik untuk varian asas, manakala varian tertinggi S diberikan balutan kulit pada tempat duduk, roda stereng dan juga tombol penukar gear.

Selain ditampilkan sistem audio DVD-AVX dengan skrin sesentuh kapasitif 6.8-inci, sistem Panaromic View Monitor (PVM) 360-darjah, pembaca Smart Tag dan Dash Cam bina dalam, dua soket 12V konvensional (hadapan dan tempat duduk baris ketiga), 13-pemegang cawan, sistem penghawa dingin automatik dan juga penghawa dingin untuk kabin belakang.

Mengenai ciri keselamatannya pula, Aruz didatangkan dengan enam beg udara, Vehicle Stability Assist, ABS, EBD, Brake Assist, Hill Start Assist, Hill Descent Control dan cagak Isofix secara standard – sama seperti yang ditawarkan pada Rush. BR-V pula cuma dilengkapi dua beg udara tetapi masih mempunyai Vehicle Stability Assist (VSA), ABS, EBD, Hill Start Assist (HSA) dan cagak Isofix di tempat duduk baris kedua.

Namun varian tertinggi Aruz diberikan kelebihan utama dengan kehadiran pakej Advanced Safety Assist (ASA) 2.0 yang termasuk Pre-Collision Warning, Pre-Collision Braking, Front Departure Alert dan Pedal Misoperation Control yang dipertingkatkan.

Dengan ASA 2.0, pengesanan pejalan kaki telah ditambah dan ia boleh berfungsi sehingga kelajuan 50 km/j. Peningkatan lain termasuk laju operasi Pre-Collision Warning sehingga 100 km/j dan sehingga 80 km/j untuk Pre-Collision Braking (dari 30 km/j). Walaupun ASA 2.0 ini mempunyai spesifikasi yang sama seperti Pre-Collision System yang ada pada Rush, Aruz tidak mempunyai pengesan titik buta dengan amaran trafik dari belakang. SUV Perodua ini juga tidak dilengkapi dengan Panoramic View Monitor dengan empat kamera seperti Rush.

BR-V tidak mempunyai sistem yang sama seperti ASA 2.0, tetapi masih membolehkan ia mendapat lima bintang dalam ujian keselamatan ASEAN NCAP bersama Aruz dan Rush. Ia hadir dengan dua beg udara, Kawalan Kestabilan, ABS dan EBD.

Bacaan lanjut berkaitan Perodua Aruz:

GALERI: Perodua Aruz 1.5X

GALERI: Perodua Aruz 1.5AV



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required