Subaru WRX STI S209 untuk Amerika Syarikat – 341 hp

Subaru WRX STI S209 untuk Amerika Syarikat – 341 hp

Sementara seluruh dunia sekarang tertumpu kepada pengenalan Toyota Supra baru, Subaru pula telah mengeluarkan model istimewa sendiri, iaitu WRX STI S209 untuk pasaran Amerika Syarikat. Ini adalah model “talaan STI” pertama Subaru yang dijual secara rasmi di Amerika Syarikat dan datang dalam jumlah yang terhad – 200 unit sahaja.

Pemasangan model ini masih dilakukan di Kiryu, Jepun, dan segala kerja modifikasi dilakukan di sana dan ia dilakukan selaras dengan peraturan yang diperlukan untuk memasuki pasaran itu. Sudah tentu, sebagai sebuah model STI, kuasa, prestasi, pengendalian dan aerodinamik kenderaan ini telah dipertingkat, dan ia mendapat inspirasi daripada kereta lumba WRX STI Nürburgring Challenge.

Di bawah bonetnya, enjin boxer empat silinder 2.5 liter turbo EJ25 telah diubah suai termasuk pengecas turbo HKS dengan boost 18 psi (WRX STI biasa cuma 16.2 psi), piston dan connecting rod forged, sistem laluan udara aliran tinggi, pam minyak aliran tinggi, penyuntik bahan api lebih besar, sistem penyembur air intercooler, sistem ekzos prestasi dan modul kawalan enjin talaan khas.

Subaru WRX STI S209 untuk Amerika Syarikat – 341 hp

Hasilnya, enjin ini dapat menghasilkan kuasa 342 hp (8% lebih berbanding model biasa) dan ia disampaikan ke semua tayar melalui transmisi manual nisbah rapat enam kelajuan dan sistem pacuan Symmetrical All-Wheel Drive. Kelengkapan lain yang membantu adalah limited-slip differential depan dan belakang, Driver Controlled Center Differential (DCCD), Active Torque Vectoring dan Multi-Mode Vehicle Dynamics Control.

Penyampaian kuasa juga boleh dilaras oleh pemandu menggunakan sistem SI Drive yang telah dilaras semula dengan tiga mod iaitu Intelligent (I), Sport (S) and Sport Sharp (S#). Menariknya, jurutera STI memberi saranan untuk menggunakan mod Sport untuk pemanduan di litar kerana pemetaan pendikit yang kurang agresif dapat memberikan kawalan lebih baik.

Selain peningkatan kuasa, S209 juga mendapat rim aloi BBS 19 inci yang dibalut tayar Dunlop SP Sport Maxx GT600A, brek Brembo dengan cakera berliang dan angkup monoblock enam piston di hadapan manakala di belakang pula menggunakan angkup monoblock dua piston.

Bahagian suspensi juga mendapat talaan semula, bermula dengan spring yang lebih keras, penyerap Bilstein, stabiliser bar 20 mm di belakang, bushing jenis pillow untuk penyambung lateral hadapan dan belakang, serta crossmember depan dan subframe belakang yang diperkuat.

Disebabkan ia sekarang menggunakan rim baru yang berukuran sembilan inci lebar, S209 telah dipadankan dengan kit badan baru yang lebih lebar 43 mm berbanding WRX STI biasa. Membantu aspek aerodinamik, kereta ini datang dengan spoiler bawah bampar, sayap belakang, sirip tepi, tambahan lubang udara dan bumbung gentian karbon.

Di dalam, stereng S209 dibalut dengan Ultrasuede serta jahitan warna perak, manakala lencana STI dilekatkan pada beberapa bahagian. Setiap kereta juga datang dengan lencana khas nombor keluaran kenderaan di konsol tengah dan tempat duduk Recaro.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required