Kerusi kanak-kanak, tali keledar belakang dan tali keledar penumpang bas wajib digunakan bermula 2020

Kerusi kanak-kanak, tali keledar belakang dan tali keledar penumpang bas wajib digunakan bermula 2020

Penggunaan tali pinggang keledar untuk penumpang belakang dalam kenderaan memang sudah diwajibkan sejak 2009, bagaimanapun penguatkuasaan yang dilakukan masih berkurangan. Tetapi, menurut Ketua Pengarah JKJR, Datuk Rosli Isa, hal ini akan berubah tak lama lagi. Bercakap ketika majlis pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Kawasaki 2019, beliau memaklumkan bahawa penguatkuasaan akan dipertingkat tahun ini, dengan penggunaan wajib akan bermula 2020.

Turut termasuk di dalam penggunaan wajib bagi pengguna jalan raya di Malaysia ialah kerusi keselamatan kanak-kanak dan juga tali pinggang keselamatan bagi semua penumpang bas. “Memang undang-undang tentang penggunaan tali keledar penumpang belakag telah dilaksanakan sejak 2009, tetapi penguatkuasaannya masih longgar,” jelas Rosli.

“Ini akan berubah pada 2020. Kerajaan serius untuk meningkatkan keselamatan di jalan raya kita,” tambah Rosli. “Kemalangan berlaku setip minit dan kemalangan maut pula berlaku setiap 70 minit,” tambahnya, memetik laporan statistik kemalangan oleh polis trafik pada 2018.

Kerusi kanak-kanak, tali keledar belakang dan tali keledar penumpang bas wajib digunakan bermula 2020

Bagaimanapun, penguatkuasaan akan mengambil pendekatan yang lembut untuk tahun ini. “Kami mahu pengguna membiasakan diri untuk menggunakan semua alatan keselamatan berkenaan, termasuk kerusi khas untuk kanak-kanak,” ujar beliau.

“Tapi, ini tidak bermaksud semua orang akan terlepas dengan mudah. Pegawai penguatkuasa akan menjalankan tugar mereka untuk memastikan jalan raya kita selamat, dan ini memerlukan kerjasama dari semua pihak, termasuk pengguna,” tambah beliau.

Mengulas tentang penunggang motosikal hanya dibenarkan untuk menggunakan laluan sebelah kiri pula, Rosli menjelaskan perkara itu masih dipertimbangkan dan belum muktamad. Dalam majlis sama, Timbalan Ketua Polis Trafik Selangor, DSP Sahimi Husin berkata Ops Sepadu akan dilakukan ketika musim cuti perayaan Tahun Baru Cina nanti. “Ia akan bermula pada 28 Januari nanti sehingga tamat tempoh cuti, di semua lebuh raya dan jalan utama,” jelas beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required