TAS2019: Toyota Century GRMN – 5.0 liter V8 hibrid, kereta mewah untuk boss yang berjiwa perlumbaan

TAS2019: Toyota Century GRMN – 5.0 liter V8 hibrid, kereta mewah untuk boss yang berjiwa perlumbaan

Sebelum ini tular gambar boss Toyota iaitu Akio Toyoda yang ‘bergaya’ dengan kereta mewah Toyota Century berwarna puith istimewa untuknya, diberikan talaan Gazoo Racing serta menerima lencana GRMN. Ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2019, Toyota mendedahkan bahawa Century berkenaan bukan cuma ada sebuah, tetapi lebih dari itu dan unit yang dipamerkan pada khalayak umum tersebut adalah berwarna hitam.

Bagi mereka yang belum mengetahui, Toyota Century adalah model khas yang dikeluarkan oleh Toyota bagi kegunaan VIP-VIP Jepun seperti menteri dan sebagainya. Century telah dihasilkan sejak tahun 1967 di mana model generasi pertamanya dijana enjin V8 dari kapasiti 2.6 liter hingga 4.0 liter, manakala generasi keduanya dikuasakan dengan enjin V12 5.0 liter!

Toyota Century GRMN ini dihasilkan dari model generasi ketiga. Bagi versi ‘asas’ Century generasi terbaharu ini, tiada lagi enjin V12 dan digantikan dengan V8 5.0 liter bersama gabungan motor elektrik dari Toyota Hybrid System II (THS II) dengan kuasa keseluruhan 431 PS.

Tiada perincian didedahkan untuk model istimewa ini, namun hanya dengan mata kasar dapat dilihat rim klasik asal telah digantikan dengan rim aloi sport BBS pelbagai jejari berdiameter 19-inci dengan tayar Yokohama bersaiz 245/45R19. Sistem brek hadapan juga telah diubahsuai menggunakan angkup GRMN berwarna putih dan cakera yang lebih besar.

Dari segi rupa, elemen-elemen krom dikurangkan dan gril krom dengan rekaan petak-petak digantikan dengan gril sarang lebah berwarna hitam. Pada bahagian belakang pula, bahagian bawah bampar yang sebelum ini diberikan kemasan krom digantikan dengan diffuser angin, serta ditambah dengan lip spoiler kecil pada penutup but diperbuat dari gentian karbon. Kemudian lencana-lencana GRMN dilekatkan pada tempat-tempat yang sepatutnya bersama jalur merah pada sekeliling bawah badan.

Kalau anda perasan, Toyota Century ini telah pun mempunyai nombor pendaftaran. Jadi berkemungkinan ia adalah sebuah kereta syarikat yang mungkin membawa orang-orang besar Toyota selain unit berwarna putih milik Akio Toyoda sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required