Mazda CX-8 mula dipertonton di Malaysia – penawaran empat varian, enam dan tujuh-tempat duduk, CKD

Mazda CX-8 mula dipertonton di Malaysia – penawaran empat varian, enam dan tujuh-tempat duduk, CKD

Ini ada satu lagi SUV yang baru sampai Malaysia. Mazda CX-8 kini pula dipertontonkan kepada umum, dan maklumat serta perinciannya juga telah didedahkan untuk pasaran tempatan.

Buat masa ini, ada empat varian dijangka akan ditawarkan, dengan hanya satu daripadanya dilengkapi enjin diesel SkyActiv-D 2.2 liter empat-silinder, menghasilkan 188 hp pada 4,500 rpm dan 450 Nm tork pada 2,000 rpm. Versi diesel ini juga satu-satunya yang dilengkapi dengan sistem pacuan semua roda.

Tiga lagi varian akan menggunakan enjin petrol, SkyActiv-G empat-silinder dengan kuasa 192 hp pada 6,000 rpm dan 257 Nm tork pada 3,250 rpm. Semua varian ini dipadankan dengan sistem transmisi automatik enam-kelajuan.

Semua varian Mazda CX-8 ini hampir identikal antara satu sama lain, melainkan penawaran tataletak dan kapasiti tempat duduk dan material yang digunakan. Senarai ini bagaimanapun masih belum ditetapkan sepenuhnya dan boleh jadi akan diubah kelak.

Semua varian menggunakan rim aloi 19-inci, lampu utama LED automatik, lampu kabus LED, lampu belakang LED, sistem pintar tanpa kunci, kawalan pendingin hawa tiga-zon, kerusi pemandu larasan 10-cara, MZD Connect, enam beg udara, kawalan kestabilan dinamik, ABS dengan EBD dan bantuan brek, kawalan cengkaman dan bantuan mula mendaki.

Ciri keselamatan dari i-Activesense masih belum ditetapkan penawarannya, namun teknologi V-Vectoring Control ada melengkapi model ini, bersekali dengan sistem melahu i-Stop.

Konfigurasi atau tataletak tempat duduk pula terbahagi kepada dua penawaran – tujuh-tempat duduk (2-3-2) dan enam-tempat duduk (2-2-2). Varian asas datang dengan tujuh-tempat duduk, diikuti oleh versi enam-tempat duduk, dengan captain seat untuk barisan tengah.

Dua varian teratas juga menggunakan captain seat di tengah, tetapi dengan material balutan kulit bagi tempat duduknya serta perehat lengan pada konsol tengah; bukan tempat duduk fabrik seperti varian yang lebih rendah.

Apa pun, perincian kelengkapan pada model yang dipertontonkan awal ini masih belum muktamad dan boleh berubah menjelang pelancaran rasmi model ini oleh Bermaz kelak. Khabar yang kami terima, CX-8 ini akan dipasang CKD di sini, dengan perancangan untuk mengeksportnya ke pasaran lain di rantau ini. Apa pandangan anda tentag SUV terbaru Mazda ini?

Mazda CX-8 2.5L (tujuh-tempat duduk)

Mazda CX-8 2.2D (enam-tempat duduk)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required