508 Peugeot Sport Engineered Concept – permulaan baru bagi kenderaan elektrik dengan ciri prestasi

508 Peugeot Sport Engineered Concept – permulaan baru bagi kenderaan elektrik dengan ciri prestasi

Peugeot tidak mahu kenderaan dengan kuasa elektrik jadi membosankan, jadi mereka telah memberitahu akan mengeluarkan kenderaan elektrik produksi berprestasi tinggi. Sebagai permulaan kepada barisan produk baru ini, Peugeot telah menunjukkan 508 Peugeot Sport Engineered Concept, dan ia akan dibawa ke Geneva Motor Show.

Pakar daripada Peugeot Sport telah dibawa masuk untuk membangunkan kenderaan ini, dan mereke menggunakan kembali pengalaman yang ditimba melalui pembangunan dua model elektrik konsep sebelum ini iaitu 208 HYbrid FE (2013) dan 308 R HYbrid Concept (2015). Sudah tentu, Peugeot Sport juga mempunyai pengalaman luas berkenaan kenderaan prestasi, melalui penglibatan mereka dalam dunia perlumbaan dan juga kenderaan prestasi seperti siri GT, GTi, Hybrid dan Hybrid4.

Potensi daripada tiga enjin digunakan untuk kenderaan ini iaitu PureTech 200, enjin elektrik 110 hp di hadapan dan enjin 200 hp di belakang (pacuan semua roda). Apabila digabungkan, tork keseluruhannya adalah 500 Nm dan ini boleh dikira sama dengan sebuah enjin pambakaran dalaman 400 hp. Antara catatan prestasi yang didedah adalah 0-100 km/j dalam masa 4.3 saat dan laju maksimum 250 km/j. Emisi pula cuma 49 g/km.

Dengan kuasa sebegini, bahagian lain juga diberi peningkatan prestasi, termasuk brek hadapan yang menggunakan cakera 380 mm berliang serta angkup empat piston, casis yang lebih rendah, jarak roda lebih lebar, tindak balas stereng lebih tepat dan tayar prestasi Michelin Pilot Sport 4S saiz 245/35 R20.

Melihat kepada penampilan, rekaan yang diguna bukan sahaja untuk menjadikan kereta ini menarik, tetapi ada fungsi terutamanya aerodinamik dan sistem penyejukan. Bukan setakat pada badan kenderaan, rim 20 inci kereta ini juga direka khas supaya dapat memberikan pengudaraan baik pada roda.

Masuk ke dalam, Peugeot i-Cockpit yang digunakan kini diberikan lebih penekanan kepada ciri prestasi dan anda boleh lihat terdapat banyak bahagian yang sama ada dibalut dengan Alcantara, dibuat daripada gentian karbon ataupun dihias dengan jahitan benang hijau terang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required