Proton Iriz dan Persona 2019 – apa beza pembaharuan yang dilakukan, dan bagaimana jika wajahnya ditukar?

Jelas sekarang ini, kita boleh jangkakan pengenalan rasmi bagi dua model adik-beradik dari barisan kenderaan sedia ada keluaran Proton, Iriz dan Persona, dalam masa terdekat ini. Kedua-duanya telah ditunjukkan kepada umum melalui gambar-gambar rasmi awal sebelum ini.

Tapi, perasan tak ada perbezaan rekaan antara kedua-dua model ini? Walaupun dua-dua berwajah baru, ada kelainan khusus yang membezakan antara Iriz dan Persona. Soalannya, kalau kita tukar wajah depan antara Iriz dan Persona, macam mana agaknya rupa kereta-kereta ini?

Itulah yang akan kita lihat dalam artikel ini. Mulakan dari depan. Walaupun kedua-duanya memang tampil dengan wajah depan yang berbeza, dalam gambar ini Iriz menerima lampu depan reflektor halogen dari Persona, menggantikan unit projektornya.

Bahagian atas gril menjadi perbezaan ketara antara keduanya, dengan rekaan yang sama sekali berlainan, terutama jalur krom yang menghubungkan lampu. Kedua-duanya kini menampilkan rekaan “Ethereal Bow” yang digunakan ketika ini.

Bezanya, jalur krom Persona melingkari bahagian gril, manakala pada Iriz elemen yang sama pula terarah kepada logo Proton di tengah-tengah. Corak “Infinite Weave” pada gril berkenaannya ada sedikit perbezaan, dengan elemen yang lebih nipis pada Iriz.

Rekaan bampar pula nampak sama, dengan tiga ruang masukan udara di bawah serta DRL LED yang melintang (pertama bagi Persona). Iriz juga menerima spoiler hitam di depan dengan sedikit kemasan krom, sementara Persona menerima elemen dalaman bentuk U hitam berkilat pada bucu bukaan masukan udaranya.

Perbezaan rekaan semula paling ketara tentulah pada bahagian belakang, walaupun kedua-duanya hadir dengan tulisan Proton yang lebih berjarak antara hurufnya. Iriz juga menerima bahagian hitam berkilap pada pintu ruang barangannya, menampakkan cermin belakang seperti lebih lebar.

Bampar ini turut menerima profil baru, dengan rekaan bahagian bawah bampar belakang yang lebih sporty, lengkap dengan rekaan corong udara hiasan di bucu. Panel hitam juga kini lebih besar, menempatkan nombor plat dan rekaan ala diffuser ke bawah. Persona pula sebaliknya mempunyai rekaan bampar belakang yang lebih ringkas; dihiasi paling ketara dengan pengunaan jalur krom melintang yang ada.

Rekaan rim baru dwi-tona warna melengkapi imej baru kedua-dua model ini – rekaan bilah pada Iriz, manakala Persona dengan rekaan jejari berkembar. Selain itu, kedua-dua kereta ini nampak gayanya akan ditawarkan dengan pilihan warna baru – Iriz juga mungkin kekal dengan pilihan bumbung hitam untuk varian paling tinggi.

Di dalam, pembaharuan yang sama diberikan kepada keduanya. Kluster instrumen rekaan baru dengan jarum-jarum yang lebih kemas dan mudah dilihat (110 km/j kini pada kedudukan pukul 12). Lingkaran warna perak memberikan kemasan tambahan pada bahagian ini, dengan jenis muka huruf yang sama pada X70. Penunjuk bahan api dan suhu minyak juga dalam bentuk digital yang baru.

Lain-lain pembaharuan termasuk tombol gear dari X70, cermin pandang belakang tanpa bingkai serta fabrik tempat duduk yang diperbaharui bagi Persona (Iriz masih dengan rekaan berjalur). Skrin sentuh dan sistem tunjuk arah juga baru, dibangunkan bersama dengan syarikat ECARX dari China – yang turut membangunkan Geely Smart Ecosystem (GKUI) pada X70.Bagi Persona, bahagian bawah papan pemukanya, terowong transmisi serta panel pintu adalah berwarna biege.

Manakala pada Iriz, semuanya hitam. Selain itu Theophilus Chin juga telah menukar wajah antara keduanya, seperti yang dapat anda lihat dalam gambar terakhir ini. Dalam dunia nyata, ini tidak sukar untuk dilakukan kerana Iriz dan Persona berkongsi rekaan yang sama. Mana satu pilihan anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required