Mercedes-AMG GT R Roadster – hanya 750 unit dibuat

Mercedes-AMG GT R Roadster – hanya 750 unit dibuat

Mercedes-AMG GT R Roadster pertama kali diperkenalkan kepada pasaran pada tahun 2016, dan sekarang, versi bumbung boleh buka bagi ‘Beast of the Green Hell’ ini telah diberikan pembaharuan. Prestasinya kini hampir sama seperti versi coupe dan bumbung itu tidak dijadikan sebagai penghalang.

Ia dikuasakan oleh enjin V8 4.0 liter biturbo M178 dengan kuasa sebanyak 585 PS pada 6,250 rpm dan 700 Nm tork antara 2,100 hingga 5,500 rpm. Pecutan 0-100 km/j dapat dilakukan dalam masa 3.6 saat manakala laju maksimum pula adalah 317 km/j. Catatan ini adalah sama seperti versi coupe, kecuali laju maksimum, dan itu pun cuma kurang 1 km/j.

Enjin V8 ini, yang dipadankan bersama transmisi klac berkembar tujuh kelajuan AMG Speedshift DCT diletakkan atas tapak dinamik, sementara limited-slip differential yang dikawal secara elektronik membantu memastikan kuasa sampai ke atas jalan melalui roda secara cekap.

Tugas memberhentikan kenderaan pula dijalankan oleh sistem brek komposit, yang menggunakan cakera berliang saiz 390 mm di hadapan dan 360 mm di belakang. Jika mahukan yang lebih besar, anda boleh mendapatkan unit cakera seramik komposit 402 mm di hadapan dan 360 mm di belakang, dan ia adalah lebih ringan 15 kg.

Pada bahagian pengendalian, semua tetapan seperti bearing uniball spherical pada wishbone bawah belakang, suspensi coil-over AMG dengan penyerapan adaptif boleh laras, stereng roda belakang aktif dan stereng sports sensitif pada kelajuan semuanya digunakan pada Roadster ini.

Sistem ini disambungkan lagi dengan AMG Dynamic Select, yang menawarkan beberapa mod pemanduan – Slippery, Comfort, Sport, Sport Plus, Race dan Individual. Dalam setiap mod ini pula, terdapat AMG Dynamics yang boleh mengawal ESP kenderaan, dan anda boleh memilih tetapan Basic, Advanced, Pro atau Master.

Melihat kepada gaya, Roadster ini nampak sama sahaja seperti versi coupe, termasuk ciri-ciri dinamik dan pasifnya. Satu-satunya perbezaan yang sudah tentu jelas adalah penggunaan bumbung fabrik tiga lapis yang boleh dilipat dan disokong oleh struktur yang menggunakan gabungan beberapa bahan.

Mercedes-AMG GT R Roadster – hanya 750 unit dibuat

Pada bahagian belakang juga terdapat sayap baru yang boleh dilaras, dan ia disepadukan sekali dengan lampu brek supaya kenderaan ini dapat mematuhi peraturan yang telah ditetapkan di beberapa pasaran apabila bumbungnya dibuka.

Masuk ke dalam kabin, versi Roadster ini mendapat tempat duduk AMG Performance yang dibalut dengan kulit Nappa kombinasi beberapa warna, manakala roda stereng AMG Performance padanya adalah sama seperti unit yang digunakan pada AMG GT lain yang telah diperbaharui. Walaubagaimanapun pada Roadster ini tiada butang besar untuk mengawal AMG Traction Control pada papan pemuka seperti coupe, sebaliknya ia boleh dikawal dengan butang di roda stereng.

Menggantikan tempat butang kuning itu adalah butang untuk kawalan suhu tempat duduk (pilihan tambahan), dan anda juga boleh memilih ciri Airscarf untuk memastikan bahagian leher suam dalam suhu yang sejuk. Barangan lain yang diberikan standard adalah panel instrumen digital 12.3 inci dan skrin utama 10.25 inci dengan skrin khas AMG.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required