Mercedes-Benz CLA Shooting Brake X118 – model generasi kedua tiba di Geneva, lancar pada September

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake X118 – model generasi kedua tiba di Geneva, lancar pada September

Mercedes-Benz tiba di Geneva Motor Show tahun ini dengan pengenalan beberapa buah model, dan ini termasuk CLA Shooting Brake X118. Saiz model generasi kedua ini telah bertambah besar sedikit dengan panjang 4,688 mm (+48 mm), lebar 1,830 mm (+53 mm) dan tinggi 1,442 mm (-2 mm). Sama seperti CLA Coupe C118 yang digunakan sebagai asas, jarak antara roda kiri dan kanan juga bertambah lebar.

Kereta ini juga nampak lebih bersih, dengan penggayaan yang kebanyakannya sama seperti versi coupe sehingga ke tiang tengah, tetapi bahagian tepi dan belakang mempunyai perbezaan besar berbanding model sebelum ini. Dengan pengurangan garis badan, bentuk kereta ini nampak lebih kemas, terutamanya apabila dilihat betul-betul depan mata.

Bahagian dalam mengikut seperti CLA, dengan bahagian yang menjadi tumpuan termasuk corong pendingin hawa bentuk turbin, skrin rata dan lebar yang seperti terapung bersama sistem infotainmen Mercedes-Benz User Experience (MBUX) dan juga sistem lampu suasana 64 warna.

Fungsi kawalan suara ‘Hey Mercedes’ turut diberikan sekali pada CLA Shooting Brake X118 ini, bersama pengawal Energising Comfort dengan fungsi Energising Coach. Ruang dalam kenderaan turut diperelok, dengan kini untuk bahagian kepala hadapan, ia mempunyai tambahan ruang sembilan mm, manakala untuk belakang, tambahan lapan mm.

Bahagian lain yang dipertingkat adalah ruang siku – bertambah 35 mm di hadapan dan 44 mm di belakang, dan bahu – bertambah sembilan mm di hadapan dan 22 mm di belakang. Ruang but juga diperbesar, iaitu tambahan 10 liter lagi berbanding generasi pertama, menjadi 505 liter.

Pergi pula kepada sistem bantu pemanduan, kereta ini dipasang dengan fungsi yang diambil daripada S-Class (sama seperti CLA), termasuk Active Distance Assist Distronic, Active Steer Assist dan Active Lane Change Assist.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake X118 – model generasi kedua tiba di Geneva, lancar pada September

Semasa majlis pengenalan CLA Shooting Brake ini, model paling tinggi yang ditunjuk adalah CLA 250, di mana ia dilengkapi dengan enjin empat silinder petrol M260, bersama padanan transmisi klac berkembar 7G-DCT, mampu menghasilkan 224 hp dan 350 Nm tork.

Walaupun tidak dinyatakan secara terperinci, Mercedes-Benz ada memberitahu apabila Shooting Brake ini dilancarkan untuk pasaran pada bulan September nanti, ia akan mempunyai banyak pilihan enjin termasuk petrol dan diesel, transmisi manual atau automatik klac berkembar, dan pacuan roda hadapan atau 4Matic AWD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required