Proton catat 37% lonjakan jualan – 5,283 unit terjual pada Februari 2019; X70 kini cecah 20,000 tempahan

Proton catat 37% lonjakan jualan – 5,283 unit terjual pada Februari 2019; X70 kini cecah 20,000 tempahan

Proton telah mengumumkan telah menjual sebanyak 5,283 unit kenderaan pada Februari, menunjukkan peningkatan sebanyak 3% dalam perkongsian pasaran berbanding bulan yang sama pada tahun lalu dengan 12.7%. Sekaligus mencatatkan peningkatan sebanyak 37% tahun ke tahun memandangkan tempoh bulan yang pendek dan tradisi jualan yang agak perlahan disebabkan musim perayaan. Pada Januari lalu, Proton telah menjual 7,007 kereta.

SUV pertama Proton, X70 terus mempamerkan jualan yang memberangsangkan dengan 2,823 unit didaftarkan pada Februari termasuklah 1,000 unit yang telah diserahkan secara serentak kepada pelanggan di seluruh negara sebelum Tahun Baharu Cina yang lalu. Malah telah menerima lebih 20,000 unit tempahan sehingga hujung Februari, melebihi angka yang disasarkan oleh syarikat ini. Sejak dilancarkan, sebanyak 6,927 unit X70 telah didaftarkan.

“Proton X70 sedang berusaha menarik minat dan sokongan padu dari pembeli-pembeli SUV di Malaysia. Kami sangat berterima kasih di atas jumlah tempahan yang diterima dan bekerja keras untuk mendapatkan seberapa banyak unit untuk didaftarkan dan diserahkan kepada pelanggan secepat mungkin,” kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

“Proton juga berbangga dengan pencapaian rekod baharu untuk pendaftaran SUV itu dalam tempoh tiga bulan pertama selepas pelancarannya. Angka tersebut lebih bermakna apabila sebenarnya jumlah itu dicapai dalam tempoh dua perayaan (Krismas dan Tahun Baharu Cina) dan merangkumi dalam masa hanya 78 hari. Sasaran kami seterusnya adalah memenuhi jumlah pendaftaran enam bulan dan sepanjang tahun dan kami yakin ianya dapat dicapai,” tambah Dr Li Chunrong.

Malah menyertai perubahan dalam jualan Proton ialah dengan kehadiran Iriz facelift, yang telah diperkenalkan hujung bulan lalu, dan telah dibuka pra-tempahannya dengan yuran promosi hanya RM9.90 sehingga 11 Mac ini. Kami juga telah memandu ujinya dan anda boleh membacanya menerusi PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required