Bugatti La Voiture Noire – model buatan khas sempena ulang tahun ke-110, dijual pada harga RM50.8 juta

Bugatti La Voiture Noire – model buatan khas sempena ulang tahun ke-110, dijual pada harga RM50.8 juta

Semasa Geneva Motor Show, Bugatti telah membawa dua model yang ditunjukkan kali pertama kepada awam. Pertama adalah Chiron Sport edisi khas sempena sambutan ulang tahun ke-100 syarikat, dan model kedua adalah lebih istimewa, dipanggil sebagai La Voiture Noire.

Menurut pengeluar dari Perancis ini, La Voiture Noire adalah sebuah coupe dengan keselesaan seperti limosin mewah dan kuasa kereta hyper sports, dan ia menunjukkan warisan syarikat yang sudah berusia lebih 110 tahun serta identiti negaranya, iaitu elegan melalui minimalis dan kehalusan melalui intensifikasi.

Rekaan model buatan khas ini banyak mendapat inspirasi daripada model Type 57 SC Atlantic tahun 30-an, di mana garis-garis yang ada dijadikan beralun kemas dan bersambung. Anda juga boleh melihat sendiri cermin hadapannya seakan bersambung dengan cermin di pintu tepi.

Bugatti La Voiture Noire – model buatan khas sempena ulang tahun ke-110, dijual pada harga RM50.8 juta

“Setiap komponen telah mendapat sentuhan tangan dan badan gentian karbonnya mempunyai warna hitam serta kemasan struktur gentian serba halus. Ini adalah bahan yang telah dikendalikan dengan sempurna. Kami bekerja keras untuk rekaan ini sehingga tiada apa lagi yang ditingkatkan lagi,” kata pereka Bugatti, Etienne Salomé

Untuk enjin, model ini menggunakan unit ikonik 16 silinder 8.0 liter yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 1,500 PS dan 1,600 Nm tork. Enjin ini juga digunakan pada beberapa model Bugatti lain seperti Chiron Sport. Tiada perincian prestasi bagi model La Voiture Noire ini, tetapi pada Chiron Sport, ia mampu memecut 0-100 km/j dalam masa hanya 2.4 saat dan mencapai kelajuan maksimum 420 km/j.

Walaupun baru pertama kali ditunjuk kepada umum, La Voiture Noire ini sebenarnya telah dijual kepada seorang peminat jenama itu dengan harga 11 juta Euro (RM50.8 juta), sekaligus menjadikannya sebagai kereta baru paling mahal di dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required