Dr Li Chunrong kerja 72 jam seminggu untuk pulihkan Proton, gembira semua berjalan seperti dirancang

Dr Li Chunrong kerja 72 jam seminggu untuk pulihkan Proton, gembira semua berjalan seperti dirancang

CEO Proton, Dr Li Chunrong bekerja 12 jam sehari, enam hari seminggu bagi tempoh 17 bulan yang lalu dalam usaha untuk memulihkan keadaan syarikat itu supaya menjadi lebih baik dalam masa yang ditetapkan, lapor The Star.

Tempoh kerja yang panjang itu mungkin menjadi beban kepada kebanyakan orang, tetapi bagi lelaki berusia 56 tahun yang dilantik untuk memimpin Proton keluar daripada masalah yang membelenggu sekian lama itu, ia sesuatu yang perlu dilakukan untuk mencapai matlamat berkenaan.

Li tidak mempunyai banyak pilihan selepas dilantik sebagai CEO Proton, kerana jangkaan terhadapnya untuk menjadikan Proton sebuah syarikat yang berjaya meraih keuntungan semula adalah sangat tinggi. Misinya untuk membangkitkan semula nama dan imej Proton kepada kedudukan yang lebih tinggi adalah sebahagian daripada perancangan 10-tahun yang telah digariskan.

Dr Li Chunrong kerja 72 jam seminggu untuk pulihkan Proton, gembira semua berjalan seperti dirancang

Presiden Persatuan Usahawan China di Malaysia, Datuk Keith Li Zhongping berkata; “Ini bukan sekadar misi peribadi beliau, tetapi turut merupakan impian China.” Laporan itu menyebut juga, Proton yakin untuk dapat menjana keuntungan pada 2019 dan 2020, dan banyak pihak yang gembira dengan perkara tersebut.

Seorang perunding pelaburan perniagaan dari China di sini, Ian Yoong pula berkata: “Menjadikan Geely sebagai rakan strategik untuk Proton adalah langkah terbaik yang diambil oleh kerajaan. Dan, melantik Li sebagai CEO juga satu langkah bijak. Kita sedang menyaksikan kelahiran semula Proton.”

Kelayakan Li sangat mengkagumkan. Dari segi akademik, beliau menamatkan pengajian dari Universiti Sains dan Teknologi Hangzhou dengan ijazah sarjana muda Automasi Elektrikal, disusuli pula dengan ijazah sarjana dalam bidang Kejuruteraan Industrial dan Pengurusan. Beliau kemudiannya meneruskan pengajian ijazah sarjana kedua dalam bidang perniagaan di Institut Teknologi Massachusetts di Amerika Syarikat sebelum kembali ke University Hangzhou untuk menyelesaikan PhD dalam Pengurusan Kejuruteraan.

Dr Li Chunrong kerja 72 jam seminggu untuk pulihkan Proton, gembira semua berjalan seperti dirancang

Dr Li kemudiannya memulakan kerjayanya bersama Dongfeng Motor Corporation pada 1987, dan terlibat secara langsung dalam usahasama Dongfeng dengan Peugeot, Honda, Nissan, Kia dan Cummins. Pada 2007, beliau mendirikan Dongfeng Passenger Vehicle Company, usahanya untuk menghasilkan rekaan, penjenamaan dan sistem pengeluaran telah mendorong kepada kejayaan syarikat itu.

Ketika bertugas selaku Naib Presiden Eksekutif Dongfeng Honda Engine Company, beliau dipilih oleh Geely untuk memimpin rombakan pembaharuan di Proton. Pada 29 September 2017, Li memulakan tanggungjawabnya selaku CEO Proton daripada Datuk Fuaad Kenali. Dr Li ketika itu mengumumkan; “Tugas saya bukan untuk melihat kepada perkara yang telah berlalu. Saya akan bekerja siang dan malam untuk memastikan Proton kembali kuat dan berjaya.”

Proton yang ditubuhkan oleh Tun Mahathir pada 1983 telah menjalani banyak situasi “diselamatkan” dengan jumlah keseluruhan lebih daripada RM15 bilion. Walaupun begitu, Proton masih bermasalah, dan hutang semakin menimbun. Dalam usaha untuk mengakhiri semua itu, rakan strategik dicari dan Geely dipilih secara rasmi, dengan mengambil alih pegangan 49.9% dalam Proton daripada DRB-Hicom, dan 51% pegangan majoriti dalam Lotus Cars.

Dr Li Chunrong kerja 72 jam seminggu untuk pulihkan Proton, gembira semua berjalan seperti dirancang

Menurut Dr Li, beliau yakin dengan masa depan Proton, disokong dengan perancangan terperinci, pembaharuan, penyelesaian masalah serta menunjukkan kepimpinan melalui tauladan. Kejayaan bagi beliau datang dengan cabaran yang getir, antaranya disebabkan kerana pada awalnya kurang memahami kecenderungan pasaran Malaysia yang terkesan daripada kelompok masyarakat pelbagai kaum yang berbeza dan rumit.

Tahun lalu, ketika Dr Li mengumumkan perubahan untuk menaik taraf pusat servis Proton seluruh negara, pengurusan Proton di bawah pimpinannya dikritik keras dan dituduh mengabaikan kepentingan kelompok bumiputra. Tetapi semua itu perlu didepani untuk mencapai matlamat yang lebih besar; pusat 3S dan 4S Proton ketika ini menikmati kadar perniagaan dan keuntungan lebih tinggi daripada sebelumnya.

Kesan daripada itu, penganalisis menjangkakan pengukuhan kewangan dalam DRB-Hicom. “Saya sangat gembira sekarang. Semuanya berjalan seperti yang dirancang. Bermula dari 60,000 unit, sasaran saya seterusnya untuk Proton ialah 100,000 unit, diikuti dengan 150,000 unit dan 200,000 unit. Saya kini menerima sokongan daripada semua pihak,” jelas Dr Li.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required