Thailand akan mansuhkan duti eksais bagi kenderaan elektrik dari tahun 2020-2022; seterusnya untuk bateri

Thailand akan mansuhkan duti eksais bagi kenderaan elektrik dari tahun 2020-2022; seterusnya untuk bateri

Sidang kabinet kerajaan Thailand telah meluluskan cadangan daripada Menteri Kewangannya untuk memansuhkan cukai eksais bagi kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) bagi tempoh 1 Januari 2020 hingga 31 Disember 2022. Langkah itu bertujuan untuk meningkatkan pengeluaran kenderaan EV di negara itu, serta untuk mengurangkan pencemaran, lapor Bangkok Post.

Ketika ini, kadar cukai eksais di Thailand untuk EV dengan insentif BOI ialah 2%, manakala yang tiada pula dikenakan antara 8-10% cukai eksais. Bagaimanapun, hanya syarikat yang telah memperoleh keistimewaan promosi dari Board of Investment (BOI) Thailand akan menikmati tempoh bebas cukai itu. Daripada 13 pengeluar yang telah menerima kelulusan BOI itu termasuk Honda dan Nissan.

Nissan menerima kelulusan berkenaan bagi projek pengeluaran kenderaan elektrik hibrid pada 25 Julai 2018. Di bawah projek itu, pengeluar Jepun itu akan melabur sebanyak 10.96 bilion baht untuk pengeluaran kenderaan elektrik hibrid dan bateri, begitu juga dengan model-model e-Power lain dikemudahan yang terletak di Bang Saothong, daerah Samut Prakarn.

Nissan juga telah mula menawarkan model Leaf generasi kedua di Thailand, walaupun dengan tanda harga yang agak tinggi, 1.99 juta baht kerana diimport terus dari Jepun. Semua EV yang masuk ke Thailand akan dikenakan duti import 80% berdasarkan kos, insurans dan pengangkutan. Dengan pengeluaran tempatan, harga Lead akan menjadi jauh lebih rendah.

Thailand akan mansuhkan duti eksais bagi kenderaan elektrik dari tahun 2020-2022; seterusnya untuk bateri

Honda pula akan melabur sebanyak 5.82 juta baht dan menggunakan kandungan tempatan bernilai 2.77 juta baht untuk memulakan pengeluaran kenderaan hibrid elektrik dan bateri di kilang yang terletak di Rojana Indsutrial Parks, daerah Ayutthaya dan Prachinburi.

Dalam perkembangan berkaitan, Thailand juga sedang mempertimbangkan untuk mengurangkan cukai eksais 8% yang dikenakan ke atas bateri EV untuk mendorong kepada pengeluaran tempatan bagi bateri berkenaan. Skala bagi cadangan pengurangan cukai tersebut bagaimanapun masih belum diketahui. Bateri yang telah dipasang pada kenderaan dikecualikan daripada cukai eksais 8% berkenaan, disebabkan caj cukai adalah berdasarkan nilai kenderaan, dan akan turut digunapakai untuk EV.

Selain kenderaan EV, kerajaan Thailand juga bersetuju untuk mengurangkan cukai eksais bagi trak pikap penumpang dengan kadar pembebasan CO2 kurang daripada 200 g/km dan lebih rendah daripada PM 0.005 kepada 2% berbanding kadar 2.5% ketika ini.

Bagi trak dengan kadar melebihi 200 g/km, mereka akan dienakan cukai antara 3% hingga 4%. Trak pikap double cab juga terkesan dengan kadar baru ini, dengan kadar 9% dari 10%, dan juga 12% dari 13% sebelumnya. Kerajaan Thai memaklumkan, mereka akan hilang pendapatan sehingga 1.5 bilion baht setahun melalui potongan cukai ini, tetapi melihatnya sebagai satu langkah untuk mengurangkan pencemaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required