Februari lalu, UMW Toyota Motor mengesahkan model Toyota Yaris bakal diperkenalkan di Malaysia tahun ini. Terbaru, sekali lagi model tersebut dikesan sedang diangkat menaiki transporter oleh seorang pembaca paultan.org, Gan Wei Wei.

Ini bukan pertama kali “Vios hatchback” dikesan, kerana November tahun lalu, jurufoto kami Sherman Sim juga sempat merakamkan kelibat model ini dan kereta yang dilihat itu nampak lebih kurang serupa. Warna merah yang sama masih ada di sekeliling bampar bawah, kontra dengan cat Citrus Mica Metallic. Kami menjangkakan kemasan TRD Sportivo akan turut diperkenalkan di sini, berserta dengan rim dua-tona 16-inci yang kelihatan pada kereta ini.

Yaris dijanakan oleh enjin 3NR-FE 1.2 liter (86 PS/108 NM) di Thailand, manakala untuk pasaran Indonesia, ia menerima unit 2NR-FE 1.5 liter (107 PS/140 Nm) yang sama seperti Vios. Memandangkan terdapat persamaan antara Yaris dan Vios, kami percaya penjana kuasa 1.5 liter akan digunakan untuk Yaris di sini. Manakala transmisinya mungkin CVT, mungkin juga dengan pilihan versi manual lima-kelajuan seperti yang turut ditawarkan di pasaran lain.

Yaris untuk Malaysia adalah pemasangan tempatan yang dilakukan di kilang baharu Assembly Services Sdn Bhd (ASSB) di Bukit Raja, Klang, tempat yang sama Vios facelift dipasang. Kalau harga Vios antara RM77k-RM87k, agak-agak berapa pula harga yang bakal ditetapkan untuk Yaris?