Toyota Yaris sah masuk Malaysia; pemasangan CKD di Bukit Raja, jangka dilancarkan suku kedua tahun ini

Toyota Yaris sah masuk Malaysia; pemasangan CKD di Bukit Raja, jangka dilancarkan suku kedua tahun ini

Tahun ini, UMW Toyota Motors ada beberapa buah tangan untuk peminat jenama itu di sini. Satu daripada perkara yang sudah disahkan adalah bahawa model hatchback segmen B, Toyota Yaris akan diperkenalkan secara rasmi untuk pasaran tempatan, kemungkinan pada suku kedua tahun ini.

Model berkenaan bukan terlalu asing di sini. Yaris pernah dilihat di Malaysia sebelum ini, sedang diangkut di atas lori. Yaris untuk pasaran Malaysia akan dipasang secara CKD di kilang baru Toyota di Bukit Raja. Toyota Vios 2019 menjadi model pertama yang dipasang di situ. Dan Yaris ini tak lari jauh pun sebenarnya, bolehlah dianggap sebagai Vios versi hathcback.

Unit yang pernah dilihat sebelum ini diberikan kit badan yang berwarna merah, sedangkan warna keseluruhan badannya adalah Citrus Mica Metallic. Itu mungkin kit badan Yaris TRD Sportivo, namun ia kelihatan tidak sama dengan versi pasaran Indonesia (Thailand tidak menerima versi berkenaan). Di Indonesia, Yaris menggunakan enjin 2NR 1.5 liter empat-silinder sama seperti Perodua Myvi.

Toyota Yaris sah masuk Malaysia; pemasangan CKD di Bukit Raja, jangka dilancarkan suku kedua tahun ini

Untuk rekod, UMW Toyota pernah memasarkan Yaris di Malaysia, iaitu model pre-facelift generasi sebelum ini pada tahun 2014. Namun dengan harga jualan melebihi RM100k untuk sebuah hatchback segmen-B, maka jumlahnya tidak terlalu banyak di atas jalan.

Ketika ini, Yaris ada dijual di Thailand dan Indonesia; di Thailand misalnya, Yaris bersama model sedannya iaitu Yaris Ativ merupakan model yang dijual di bawah program kereta eco yang memerlukan ia dijana enjin dengan kapasiti maksima 1.2 liter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required