Porsche Cayenne Coupe ditunjuk – gaya aerodinamik

Porsche Cayenne Coupe ditunjuk – gaya aerodinamik

Porsche kini telah mendedahkan model Cayenne Coupe, dengan menampilkan versi bumbung yang lebih tirus dan rendah di belakang bagi model SUV dengan nama sama yang ada sebelum ini. Ia menjadikan pertambahan terbaru bagi kenderaan dengan rekaan coupe yang sama diperkenalkan oleh Volkswagen Group sebelum ini, antaranya melalui Audi Q8 dan Lamborghini Urus.

“Rekaan bahagian bumbung yang lebih tirus di belakang menjadikan Cayanne Coupe tampil lebih dinamik, dengan imej paling sporty untuk segmennya,” jelas Naib Presiden Style Porsche, Michael Mauer.

Perbezaan estetika yang paling ketara pada model ini ialah bumbungnya yang direndahkan sebanyak 20 mm, sementara pintu belakang yang direka semula serta bagaian fender yang dilebarkan sebanyak 18 mm. Bahagian bumbungnya juga memiliki spoiler adaptif yang menjadi sebahagian daripada Porsche Active Aerodynamics (PAA), yang boleh dipanjangkan 135 mm pada kelajuan 90 km/j ke atas untuk menambahkan kesan downforce.

Porsche Cayenne Coupe ditunjuk – gaya aerodinamik

Cayenne Coupe ini turut hadir dengan bumbung kaca panoramik sebagai ciri standard. Ciri ini hadir sekali dengan tirai khas yang menawatkan penebat haba dan sejuk sekali gus. Barisan keduanya pula menempatkan dua tempat duduk berasingan untuk penumpang, 30 mm lebih rendah berbanding model versi biasa.

Kapasiti ruang barang yang tersedia pula ialah 625 liter dengan semua tempat duduk ditegakkan. Ia boleh ditambah menjadi 1,540 liter dengan kerusi belakang direbahkan. Bagi variat Turbo, ia memiliki 600 liter atau 1,510 liter sementara Cayenne bersi saiz penuh mempunyai 770 liter. Ciri standard lain termasuk Power Steering Plus, rim aloi 20-inci, Park Assist dan kamera undur, Porsche Active Suspension Management (PASM) dan Sport Chrono.

Ia juga memiliki semua peningkatan yang diberikan kepada Cayenne generasi ketiga; Porsche 4D Chassis Control, suspensi udara tiga-ruang dan Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Selebihnya, ia juga datang dengan Porsche Communication Management (PCM) dengan skrin sentuh 12.3-inci.

Pilihan enjin yang ditawarkan untuk Cayenne Coupe ini ialah 3.0 liter turbocaj V6 dengan janaan 340 PS dan 450 Nm, dengan kadar penggunaan minyak 9.4 l/100 km dan kadar pembebasan sisa pembakaran 215 g/km. Satu lagi piliha ialah enjin 4.0 liter biturbo V8 (550 PS/770 Nm); masing-masing dengan kadar 11.4 l/100 km dan 261 g/km.

Cayenne Coupe yang asas boleh memecut 0-100 km/j dalam masa enam saat dan 243 km/j maksimum, semetara versi turbo dalam masa 3.9 saat dan laju maksimum 286 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required