‘Lexus Alphard’ akan didedahkan di Shanghai?

‘Lexus Alphard’ akan didedahkan di Shanghai?

Laman Lexus Taiwan telah menyiarkan satu imej teaser memaparkan bahagian muka sebuah model baharu. Tiada perincian berkenaan model tersebut, tetapi kapsyen yang diberikan menyebut “Kemewahan pada ruang” dan “ia akan didedahkan di Shanghai Auto Show 2019”.

Adakah ini petanda Lexus bakal menampilkan sebuah kenderaan yang mempunyai ruang luas seperti MPV kita berlangsungnya Auto Shanghai pertengahan bulan ini? Ini mungkin menguatkan khabar bahawa Lexus bakal hadir dengan Alphard versi mereka sendiri, yang tentunya diberikan ciri yang lebih mewah.

“[Toyota] Alphard versi Lexus sebenarnya dalam senarai apa yang saya mahukan,” kata Presiden Lexus Manila, Raymond Rodriguez dalam laporan sebelum ini dan menyatakan bahawa hanya masa yang akan menentukan bila Lexus bakal melancarkan MPV tersebut.

Jika dilihat dari sudut pasaran Filipina, Rodriguez berkata “Lexus Alphard” bakal menjadi produk hangat dikalangan pelanggan, berdasarkan angka jualan dan tempoh menunggu Toyota Alphard itu sendiri. MPV dari Lexus yang dibina jauh lebih mewah dan selesa bakal membolehkan Lexus Manila mengambil sebahagian pasaran van-van dari Mercedes-Benz.

‘Lexus Alphard’ akan didedahkan di Shanghai?

Portal berita dari Jepun, Chukei-News turut ada melaporkan berita berkenaan MPV mewah dari Lexus ini. “Toyota Motor merancang untuk memperkenalkan minivan (MPV) pertama untuk jenama mewah mereka iaitu Lexus. Syarikat tersebut akan memulakan produksi besar-besaran pada tahun 2020 di kilang subsidiarinya Toyota Auto Body Inabe (Inabe City)” sebut laporan tersebut.

“Buat permulaan, eksport dan jualan dijangka akan disasarkan pada pasaran China dan Asia. Di China dan Asia, populariti minivan besar, terutamanya untuk golongan berada sangat menggalakkan,” sebut laporan tersebut lagi.

Buat masa sekarang, Toyota Alphard dan kembarnya, Vellfire sememangnya produk yang boleh dikategorikan sebagai mewah. Atas permintaan yang tinggi pada pasaran kereta recond telah mendorong UMW Toyota untuk membawa sendiri MPV ini dengan penyesuaian khas untuk Malaysia serta lengkap dengan waranti pengeluar. Ia dijual pada harga bermula RM351k hingga RM541k, bergantung pada varian.

Toyota Alphard ini pun rasanya dah cukup mahal, dah cukup mewah. Kalau betul-betul versi Lexus ini didedahkan nanti, entah macam mana lagilah dia punya mewah kan?

GALERI: Toyota Alphard 3.5 Executive Lounge

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required