Tak ramai pemandu ride-hailing buat pemeriksaan wajib kenderaan, hanya 35 unit diuji setakat 10 April

Tak ramai pemandu <em>ride-hailing</em> buat pemeriksaan wajib kenderaan, hanya 35 unit diuji setakat 10 April

Walaupun pemandu-pemandu perkhidmatan ride-hailing perlu mendapatkan lesen kenderaan perkhidmatan awam (PSV) bermula 12 Julai nanti untuk membolehkan mereka terus beroperasi, respon untuk memenuhi keperluan ke arah itu bagaimanapun masih rendah, terutamanya yang melibatkan pemeriksaan kenderaan.

Setakat 10 April, hanya 35 daripada anggaran keseluruhan 200,000 unit kenderaan yang terlibat dalam perhidmatan seumpama itu di negara ini yang telah menjalani pemeriksaan Puspakom, lapor Bernama. Antara yang perlu dilakukan oleh pemandu untuk mendapatkan PSV ialah untuk membawa kenderaan mereka untuk pemeriksaan wajib di Puspakom bagi kenderaan yang telah berusia lebih tiga tahun, dengan bayaran RM55 dikenakan.

Menurut CEO Puspakom, Mohammed Shukor Ismail, pemandu tidak perlu mendapatkan lesen PSV terlebih dahulu sebelum menghantar kenderaan mereka untuk pemeriksaan Puspakom. Beliau turut menggesa pemandu-pemandu perkhidmatan ride-hailing ini tidak menunggu ke saat akhir untuk berbuat demikian.

Tak ramai pemandu <em>ride-hailing</em> buat pemeriksaan wajib kenderaan, hanya 35 unit diuji setakat 10 April

“Ini bagi mengelakkan sebarang masalah untuk mendapatkan kelulusan yang diperlukan mengikut masa yang ditetapkan, atau untuk mengelak kesesakan saat akhir untuk pemeriksaan berkenaan,” tambah beliau. Puspakom telah memanjangkan waktu operasinya menjadi tujuh hari seminggu di 19 cawangan terpilih untuk melayan keperluan pemandu perkhidmatan atas talian itu.

Pendaftaran bagi lesen berkenaan, termasuk kursus latihan enam jam dengan kos RM200, telah dimulakan sejak 1 April lalu di pejabat institut pemanduan operator perkhidmatan itu atau pusat latihan yang sah. Pemandu juga perlu lulus pemeriksaan latar belakang jenayah dan juga kesihatan, mencarum bersama Socso, membeli insurans tambahan dan memperlengkap kereta mereka dengan alat keselamatan tambahan seperti alat pemadam api.

Kenderaan yang berusia kurang dari tiga tahun pula perlu ditukar statusnya daripada kenderaan persendirian individu kepada kenderaan persendirian ride-hailing. Sebelum ini dilaporkan yang pemandu perlu membelanjakan sekitar RM800 untuk memenuhi semua keperluan itu. Dan, dengan proses permohonan lesen yang mahal serta rumit, banyak syarikat penyedia perkhidmatan ride-hailing menjangkakan sekitar 20% hingga 50% pemandu mereka akan berhenti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required