Citroen C3 Aircross dilancar untuk Malaysia – RM116k

Citroen C3 Aircross dilancar untuk Malaysia – RM116k

Citroen C3 Aircross sebelum ini pernah dipertontonkan oleh Naza Euro Motors Sdn Bhd November tahun lalu, dan kini, ia telah pun dilancarkan untuk pasaran Malaysia dengan harga RM115,888 tidak termasuk insurans.

Spesifikasi untuk model yang dijual ini adalah sama seperti model yang dipamer sebelum ini, bermula dengan enjin tiga silinder turbo PureTech, yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 112 PS pada 5,500 rpm dan 205 Nm tork pada 1,500 rpm. Transmisi pula adalah unit automatik enam kelajuan Tiptronik yang menghantar kuasa ke roda hadapan.

Melalui enjin ini, C3 Aircross dapat memecut 0-100 km/j dalam masa 10.4 saat, mencapai kelajuan maksimum sehingga 200 km/j dan mencatat penggunaan bahan api 5.3 liter bagi setiap 100 km mengikut kitaran NEDC.

Dengan ukuran 4,150 mm panjang, 2,000 mm lebar, 1,064 mm tinggi dan jarak roda 2,600 mm, SUV segmen B ini menyediakan tempat duduk untuk lima orang serta ruang but maksimum 520 liter (apabila tempat duduk belakang dilipat dan dilungsur ke hadapan, serta lantai but direndahkan). Selain boleh dilungsur, tempat duduk belakang ini juga boleh disandarkan secara berasingan 60/40.

Secara keseluruhannya, C3 Aircross ditawarkan dalam dua pakej warna iaitu Oren dan Hitam. Pakej warna Hitam boleh dipilih dengan warna badan Passion Red atau Breathing Blue, dan warna hitam itu sendiri digunakan pada cermin sisi, keliling lampu hadapan serta rak bumbung. Pakej warna Oren pula didatangkan dengan pilihan warna badan utama Soft Sand atau Natural White, dan diserikan dengan kemasan oren pada bahagian sama, tetapi ditambah lagi pada tiang C-pillar.

Masuk ke bahagian dalam, ia menggunakan tempat duduk yang dibalut dengan fabrik, berserta kemasan warna Urban Red pada penyandar belakang, stereng serta corong pendingin hawa. Konsol tengah pula adalah ringkas dengan hanya terdapat beberapa butang serta penghidup enjin dan penunjuk gear, manakala di atasnya terdapat skrin sesentuh tujuh inci.

Citroen C3 Aircross dilancar untuk Malaysia – RM116k

Selain boleh mengawal pendingin hawa, skrin ini turut diperlengkap dengan pelbagai fungsi infotainmen lain termasuk navigasi, serta sambungan Citroen Connect Radio, Android Auto, Apple CarPlay, MirrorLink, Wi-Fi, Bluetooth dan USB.

Kelengkapan lain yang didatangkan terus pada C3 Aircross adalah sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, enam beg udara, brek ABS dengan EBD dan EBA, Electronic Stability Program (ESP), dua cagak Isofix, kamera undur, pengesan belakang, cruise control serta rim 17 inci “4Ever”.

Setiap C3 Aircross yang dijual oleh Naza Euro Motors Sdn Bhd datang dengan jaminan selama lima tahun atau 120,000 km, bantuan tepi jalan 24 jam dan akses eksklusif untuk SkyLounge di Subang Skypark selama satu tahun. Tidak cukup dengan itu, sebagai menyambut ulang tahun Citroen yang ke-100, 100 pembeli pertama C3 Aircross juga akan diberi dengan servis percuma selama tiga tahun.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required