Kia sebar lakaran pertama SUV segmen-B baharu

Kia sebar lakaran pertama SUV segmen-B baharu

Kia telah menyebarkan lakaran pertama bagi SUV kompak akan datang, yang hanya akan didedahkan pada musim panas ini. Pada dasarnya, ia merupakan versi produksi bagi SP Signature Concept yang didedahkan pada April lalu, tetapi peliknya pasaran Eropah (termasuk United Kingdom) tidak tersenarai untuk mendapatnya.

Ia akan mula dijual di Korea terlebih dahulu pada tahun ini juga, disusuli dengan pasaran global lain. Pengeluar kereta berkenaan menggambarkannya sebagai sesuai untuk “generasi milenium dengan rekaan moden yang sofistikated”.

Berdasarkan lakaran yang disebarkan ini, SUV Kia yang belum didedahkan namanya ini cukup mirip dengan model konsep yang diperkatakan, dengan terdapat beberapa ciri yang disemak semula. Bonetnya yang lebih penjang, dan dipadankan bersama kepingan kemasan yang diletakkan di atas gril “tiger nose”.

Sama seperti model konsep, lampu utama LED disambungkan pada gril dengan grafik pencahayaan tiga-dimensi bersama paten berlian pada setiap sudutnya. Corong yang agak kecil terletak di bawah gril utama dan seksyen melengkung di bawah lampu utama juga ternyata dibawa daripada model konsep, begitu juga dengan rekaan pada apron bawah.

Kia sebar lakaran pertama SUV segmen-B baharu

Di belakang pula, lampunya senada dengan kluster hadapan, dengan kepingan kemasan pada logo Kia yang terletak di antaranya. Bahagian yang dilitupi pada bampar termasuk lampu kabus/reflektor belakang, sementara diffuser yang menyerlah dengan dwi “ekzos” memberikan SUV ini penampilan yang cukup bergaya.

Walau bagaimana pun, Kia tidak memberikan lakaran untuk bahagian dalamannya, tetapi dijangkakan akan lebih kurang sama dengan model konsep, termasuk paparan skrin lebar yang mengambil tempat pada sebahagian papan pemukanya. Apa pun, ia masih kekal misteri sehinggalah Kia bersedia mendedahkan sepenuhnya.

“Kami mencipta kereta yang mampu menyerlah di mana-mana jua, dari bandar hinggalah ke kawasan pedalaman. Ia dipadankan bersama rekaan yang cukup sporty sesuai dengan pelbagai ciri dan teknologi yang ditampilkan. Sesuai untuk pembeli muda di pasaran di seluruh dunia. SUV bersaiz kecil baharu ini cukup tersendiri yang mana tiada kenderaan lain berada dalam kelasnya,” ujar Byung Chul Juh, ketua pereka di Kia Styling, Kia Motors Corporation.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required