Seperti kebanyakan pengeluar kenderaan pada masa ini, Kia juga bersandarkan pada pengeluaran SUV, memperkenalkan satu per satu model baharu untuk dipasarkan. Terkini, Kia telah memperkenalkan model konsep bagi SUV segmen-B, SP SIgnature, yang dijangka akan didedahkan sepenuhnya tahun ini, untuk pasaran negara kelahirannya, Korea.

Nama SP seakan familiar, ini kerana Signature merupakan evolusi bagi model konsep SP yang pernah dipertontonkan di India pada tahun lalu. Secara originalitinya, versi produksi sepatutnya dilancarkan oleh Kia untuk negara Asia Selatan sebagai pesaing kepada Hyundai Creta, tetapi terdapat sedikit perubahan dan dengan itu SUV terbabit kini dijadualkan bakal dijual di pasaran global.

Signature dipertontonkan sebagai model yang lebih bersedia untuk diproduksikan, tetapi reka bentuknya yang bergaya dikekalkan pada model yang dipertontonkan. Ia hadir dengan bahagian hadapan yang lebih tegap, gril “tiger nose” yang sedikit besar disambung pada jaluran lampu yang nipis di atasnya dan lampu utama yang besar di bawahnya, mirip pada SP. Rekaan cermin hadapannya yang menyerlah, bumbung kontras, dua kepingan lampu belakang dan corong ekzos berkembar palsu dikekalkan.

Walau bagaimana pun, rekaannya akan sedikit dikurangkan nada yang serba bergaya berbanding model konsep sebelumnya, Signature juga menggugurkan rekaan fantastik termasuk bar lampu yang dipasang di bumbung dan pemegang pintu tersembunyi. Tidak seperti SP sebelum ini, Signature tidak disedahkan dalamannya, namun dijangkakan versi produksi akan mirip dengan model Kia terkini seperti Rio.

Kini, yang menjadi keraguan ialah Kia sudah pun memiliki model yang dikenali sebagai Stonic. Walau pun ia lebih kepada kenderaan ala Euro, dengan rekaan yang lebih lembut. Dan menjadikannya alasan untuk Kia mengambil pendekatan yang sama bagi pasaran segmen-C, menjual Ceed untuk Eropah dan Cerato di pasaran lain.

Seperti Stonic, versi produksi ini dijangka akan dibangunkan berdasarkan Rio dan mungkin juga menawarka beberapa enjin yang sama. Ini termasuk enjin petrol 1.25 liter dan 1.4 liter naturally-aspirated, 1.0 liter turbo petrol dan 1.6 liter turbodiesel.

GALERI: Kia SP Concept