Tiga lagi zon laluan RapidKL guna bayaran elektronik

RapidKL telah umumkan tiga lagi laluan basnya telah mula menggunakan sistem bayaran elektornik. Tiga zon yang dimaksudkan ialah Damansara, Jalan Ipoh dan Jalan Pahang. Ini merupakan tambahan terbaru kepada empat lagi zon laluan yang terlebih dahulu tidak lagi menerima bayaran tunai sebelum ini; Cheras, Sungai Besi, Jalan Klang Lama dan Ampoang. Bas perantara MRT pula tidak lagi menerima bayaran tunai sejak Februari lalu.

Ini bermaksud, jika anda ingin menaiki perkhidmatan bas RapidKL, anda tidak lagi boleh membayar menggunakan wang tunai. Penumpang boleh menggunakan sama ada kad Touch ‘n Go atau pas tanpa had Rapid KL (My100 atau My50). Pengguna kad TnG layak menerima potongan 20% bagi tambang bas.

Dengan pelaksanaan sistem tanpa tunai ini, golongan pelajar, warga emas dan orang kurang upaya tetap akan dapat menikmati potongan separuh harga tambang, tetapi mereka perlu memohon untuk mendapatkan kad konsesi MyRapid Touch ‘n Go.

Bagi penumpang yang tidak mempunyai kad, mereka boleh mendapatkannya ketika berada di dalam bas dengan kos RM10, dengan kredit tersedia sebanyak RM4.80. Pelaksanaan bayaran elektronik akan dilakukan secara berperingkat, dengan zon terakhir untuk menggunakan sistem sama menjelang hujung bulan ini nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required