KTM 790 Adventure tiba di M’sia – harga dari RM79k

KTM 790 Adventure tiba di M’sia – harga dari RM79k

Model yang ditunggu ramai, keluaran KTM iaitu 790 Adventure kini sudah mempunyai harga rasmi dari pengedarnya, Eurotech Wheel Distribution Sdn Bhd. Ia dijual pada harga RM78,800 (tidak termasuk insurans) dan merupakan unit import sepenuhnya (CBU).

Setakat ini, cuma harga model biasa 790 Adventure sahaja yang dikeluarkan secara rasmi manakala untuk 790 Adventure R harganya masih belum disiarkan (ada dokumen yang bocor menunjukkan 790 Adventure R bakal dijual pada harga RM84,800).

KTM 790 Adventure dikuasakan oleh enjin dua silinder LC8c DOHC baru yang mempunyai kapasiti 799 cc dan mampu menghasilkan kuasa 94 hp dan 88 Nm tork. Ia dipadankan bersama kotak gear enam kelajuan yang mempunyai klac Power Assist Slipper Clutch (PASC).

Kelengkapan lain yang ada pada 790 Adventure adalah termasuk sistem pendikit ride-by-wire (RBW), Motorcycle Traction Control (MTC), Cornering ABS, Offroad ABS, Offroad Ride Mode, brek cakera hadapan berkembar 320 mm dengan angkup empat piston, brek cakera 260 mm dengan angkup dua piston di belakang serta tangki bahan api 20 liter.

Suspensi belakang dan saiz rim untuk model 790 Adventure biasa dan 790 Adventure R adalah sama iaitu daripada WP dengan hanya pelarasan pra beban serta padanan rim jejari 21 inci di hadapan dan 18 inci di belakang. Walaubagaimanapun, model R dilengkapi dengan fork hadapan boleh laras, dan jarak gerak suspensi lebih panjang (+40 mm) menjadi 240 mm di depan dan belakang. Penghadang angin hadapan model R juga lebih rendah dan didatangkan dengan tayar Metzeler Karoo 3 berbunga lebih kasar (versi standard menggunakan tayar Avon Trailrider).

GALERI: KTM 790 Adventure

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required