Ford Focus ST Wagon 2019 – perincian awal didedah

Ford Focus ST Wagon 2019 – perincian awal didedah

Setelah hampir tiga bulan hot-hatch Ford Focus ST Mk4 diperkenalkan secara rasmi, kini divisi Eropah ‘The Blue Oval’ mendedahkan pula imej dan perincian awalan untuk versi wagon. Menurut Ford, model dengan bumbung lebih panjang tersebut bakal dijual di pasaran benua berkenaan bermula musim panas tahun ini.

Sama seperti versi hatchback, Ford Focus ST Wagon turut ditawarkan dengan dua pilihan janakuasa iaitu enjin petrol turbo 2.3 liter EcoBoost lengkap dengan sistem anti-lag berkuasa 280 PS/420Nm, dan juga enjin turbodiesel 2.0 liter EcoBlue menghasilkan 190 PS/400 Nm.

Pilihan kotak gear juga sama iaitu pembeli boleh memilih transmisi manual enam-kelajuan lengkap dengan short-shifter, sistem rev-match dan eLSD, atau kotak gear automatik konvensional tujuh-kelajuan bersama teknologi Adaptive Shift Scheduling – kedua-duanya memacu roda hadapan.

Tiada angka prestasi didedahkan kali ini, tetapi ia tentunya sedikit perlahan dari versi hatchback kerana badan yang lebih panjang dan berat. Untuk rekod, Ford Focus ST hatchback petrol mampu untuk memecut dari pegun hingga 100 km/j dengan masa di bawah enam saat.

Ford Focus ST Wagon 2019 – perincian awal didedah

Dari segi rupa, versi wagon ini juga mengambil gaya seiras dengan hatchback. Bahagian muka disalin sepenuhnya, dan selain bumbung yang lebih panjang, tambahan tingkap sisi belakang serta tiang-D, wagon Focus ST ini diberikan rel bumbung dan juga rekaan sedikit berbeza pada diffuser bampar belakang.

Model wagon ini juga dijangka akan diberikan papan pemuka seiras dengan hatchback, dan apa yang pasti, tempat duduk bucket hadapan dari Recaro juga diberikan secara standard. Untuk bahagian kargo, Ford hanya menyiarkan gambar tanpa memberikan kapasiti sebenar ruang tersebut.

Versi lebih besar ini juga tentunya akan dijual pada harga sedikit mahal dari versi hatchback. Ford Focus ST Wagon 2.0 liter EcoBlue turbodiesel bakal dijual pada harga bermula £30,595 (RM163k), manakala Focus ST Wagon 2.3 liter EcoBoost pula akan dijual pada harga £33,095 (RM177k).

GALERI: Ford Focus ST Mk4 hatchback

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Riswan Rahman on May 17, 2019 at 10:06 pm

    Kehadapan Ford Malaysia, bawak lah masuk model ini bersama pilihan engin diesel. Kami persatuan pemilik Focus mk2.5 engine diesel sedia membelinya.

    Terima kasih
    Mk2.5 TDCI

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required