Yamaha R3 di AS dipanggil semula kerana masalah tuil brek – mungkinkah beri kesan kepada R25 tempatan?

Yamaha R3 di AS dipanggil semula kerana masalah tuil brek – mungkinkah beri kesan kepada R25 tempatan?

Badan Pentadbiran Keselamatan Trafik Jalan Raya (NHTSA) Amerika Syarikat (AS) baru sahaja menyiarkan notis panggilan semula yang dikeluarkan oleh Yamaha untuk model YZF-R3 pasaran di sana. Namun, ia hanya untuk jumlah kecil yang dikeluarkan dari 6 Februari hingga 6 Mac 2019, dengan nombor casis tertentu sahaja.

Masalah yang menyebabkan panggilan balik ini adalah tuil brek, di mana model yang disebutkan tadi berkemungkinan menggunakan tuil brek tangan yang tidak dihasilkan dengan campuran betul dalam acuan. Akibatnya, besi tuil brek ini berkemungkinan mempunyai banyak buih dan menyebabkan ia tidak begitu kuat.

YZF-R3 pasaran AS sebenarnya mempunyai asas yang sama dengan YZF-R25 yang dijual di negara Asia Tenggara termasuk Malaysia, dan yang berbeza cumalah kapasiti enjin. Kalau anda ingat, pada tahun 2018, R3 dan R25 pernah dipanggil balik disebabkan masalah hos radiator serta torsion spring dan ini turut melibatkan pasaran negara kita.

Walaubagaimanapun, untuk panggilan balik berkenaan tuil brek tangan model R3 2019 setakat ini hanya dikeluarkan di AS sahaja dan negara lain di Asia masih belum menerima sebarang notis berkenaannya. Jika ada, pastinya nanti akan disiarkan oleh wakil pengedar di negara masing-masing termasuk negara kita.

GALERI: Yamaha R25 2019 pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required