Kia Picanto KX, X-Line di Malaysia – RM45k & RM58k

Kia Picanto KX, X-Line di Malaysia – RM45k & RM58k

Naza Kia bakal memperkenalkan dua varian tambahan untuk barisan Kia Picanto, iaitu Picanto KX dan X-Line yang dinantikan. Ia ditawarkan dengan harga masing-masing RM44,888 dan RM57,888 yang hampir sama dengan harga Picanto GT-Line. Kami dimaklumkan kedua-dua varian KX dan X-Line ini akan ditawarkan dalam unit terhad, dan harganya adalah termasuk pakej waranti lima-tahun dengan perbatuan tanpa had.

Bagi varian yang paling rendah, KX, ia menerima lampu utama dan lampu kabus reflektor, roda keluli 14-inci dengan penutup lima-jejari dibaluti tayar 175/65, indikator membelok, antena dengan gaya-penyengat lebah, lampu belakang halogen dan juga lambang KX pada tailgate. Walau bagaimana pun, ia tidak diberikan kamera undur.

Di dalamnya, pencucuh kunci tradisional dan roda stereng urethane tiga-jejari ditampilkan dengan kawalan pelbagai-fungsi. Selain itu, tombol gear, papan pemuka dan kemasan pemukaan pintu tidak dicat (varian EX dan ke atas menerima kemasan hitam berkilat), di mana ia juga menampilkan unit utama double-DIN yang mengendalikan sistem multimedia. Tiada fungsi Apple CarPlay atau Android Auto ditawarkan, tapi sekurang-kurangnya ada jugalah Bluetooth.

Selain itu, cermin sisi pula hanya pelarasan manual, begitu juga dengan cermin tingkap penumpang belakang, manakala tempat duduk dibaluti fabrik tanpa kosong, serta pintu belakang pula tidak ditampilkan dengan kemasan hitam berkilat. Memang sekadar asas bagi varian ini.

Bagi X-Line pula, ciri yang lebih menarik ditawarkan sesuai dengan harganya yang jauh lebih mahal. Kit luaran termasuk bampar hadapan baharu dengan kemasan lime green pada gril dan lampu kabus juga telah diposisikan. “Salur kemasukan” besar terletak pada sudut hadapan dengan corong kecil pula di bawah gril.

Sedikit pelik bila “skid plate” terdapat pada hadapan dan belakang, serta lapisan plastik hitam pada bahagian sisi, ini kerana rekaan X-Line diinspirasikan daripada barisan SUV Kia. Turut ditampilkan roda aloi 16-inci (sama saiz dengan GT-Line, tapi lain rekaan) dengan tayar profil 195/45 serta bumbung matahari berkuasa melengkapi lagi kit luaran bagi X-Line ini.

Di dalamnya,terdapat roda streng baharu (sama seperti GT-Line), sistem pendingin hawa automatik zon-tunggal, dan tempat duduk balutan kulit. Walau bagaimana pun, Naza Kia masih belum membocorkan spesifikasi yang lebih terperinci mengenai X-Line, tetapi bagi keselamatan, dijangkakan lebih kurang sama dengan GT-Line. Ini bermakna, ia ada enam beg udara, ABS dengan EBD dan bantuan brek, kawalan kestabilan, bantuan mula mendaki, cagak Isofix dan brek kecemasan sendiri (AEB).

Bagi sudut mekanikal, kedua-dua varian KX dan X-Line ditawarkan dengan enjin yang sama iaitu 1.2 liter Kappa II naturally-aspirated empat-silinder. Enjin petrol ini mampu menghasilkan kuasa sehingga 84 PS pada 6,000 rpm dan tork 122 Nm pada 4,000 rpm, serta dipadankan bersama transmisi automatik empat-kelajuan yang menyalurkan kuasa ke roda hadapan. Buat masa ini, tiada kotak gear manual lima-kelajuan yang ditawarkan.

GALERI: Kia Picanto KX 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required