BMW X2 M35i di Malaysia – lancar bulan Julai, RM400k

BMW X2 M35i di Malaysia – lancar bulan Julai, RM400k

Selain X4 G02 yang dilancar dan X5 G05 yang dipertonton semalam, BMW Malaysia turut menunjukkan satu lagi model dari siri X yang bakal dilancarkan Julai nanti dengan harga anggaran RM400,000 iaitu X2 M35i. Ini adalah varian paling tinggi bagi model baru X2 F39.

Model M Performance ini dikuasakan oleh enjin empat silinder turbo 2.0 liter yang mampu menghasilkan 306 hp dan 450 Nm tork dari 1,750 hingga 4,500 rpm. Ia adalah model M Performance pertama yang menggunakan enjin empat silinder dan juga enjin empat silinder paling berkuasa pernah dihasilkan oleh BMW. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa 4.9 saat dan kelajuan maksimum dihadkan kepada 250 km/j.

Enjin yang mempunyai sistem penyejukan yang direka semula untuk bertahan dengan prestasi ini dipadankan bersama sistem pacuan AWD xDrive serta transmisi automatik lapan kelajuan bersama fungsi launch control. Kotak gear jenis torque converter ini turut menerima talaan khas M Performance.

BMW X2 M35i di Malaysia – lancar bulan Julai, RM400k

Walaupun kuasanya sedikit kurang berbanding Mercedes-AMG GLA 45, ia masih menunjukkan peningkatan yang banyak berbanding X2 yang dilancarkan pada bulan Mac 2018 yang lalu. Enjin pada model sDrive20i M Sport B48 itu cuma mampu menghasilkan 192 hp dan 280 Nm tork, dengan pecutan 0-100 km/j dalam masa 7.7 saat. Harga model CBU ini adalah RM320,000.

Pergi ke bahagian casis, X2 M35i dipasang dengan suspensi adaptif M Sport yang mempunyai dua mod, manakala pada gandar hadapan terdapat differential mekanikal M Sport untuk memastikan cengkaman yang baik. Peningkatan lain adalah termasuk talaan stereng serta brek yang lebih besar iaitu cakera 18 inci di hadapan dan 17 inci di belakang dengan angkup M berwarna biru.

X2 M35i yang dipertonton di Malaysia ini menggunakan rim 20 inci Style 721M yang diwarnakan Cerium Grey dan dibalut dengan tayar runflat Pirelli P-Zero bersaiz 225/40. Bahagian luar adalah menggunakan pakej M Sport, tetapi ditambah dengan beberapa kemasan lain.

Bukaan udara hadapan menyumbang kepada penyejukan yang lebih baik, gril kidney serta cermin sisi juga diwarnakan Cerium Grey manakala di belakang terdapat dua muncung ekzos yang berdiameter 100 mm. Ia kemudiannya disambungkan dengan sistem ekzos M Performance dengan kawalan injap. Bahagian dalam juga menggunakan pakej M Sport tetapi tempat duduk M Sport disediakan sebagai pilihan tambahan.

Untuk sistem hiburan dan sambungan, X2 M35i datang dengan servis BMW ConnectedDrive yang termasuk Intelligent Emergency Call, Teleservices, Concierge Services dan Remote Services. Ia juga dipautkan kepada sistem Navigation Plus BMW melalui skrin sesentuh 8.8 inci dan head-up display. Bunyi pula datang daripada sistem Harman Kardon 360W dengan 12 pembesar suara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required