Toyota pegang takhta jenama automotif paling berharga di dunia untuk kali ke-7 berturut-turut

Toyota pegang takhta jenama automotif paling berharga di dunia untuk kali ke-7 berturut-turut

Nampaknya penguasaan Toyota sebagai jenama paling berharga di dunia masih lagi belum dapat digugat oleh mana-mana pengeluar automotif lain – BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands telahpun mengumumkan senarai berkenaan untuk tahun ini, dan gergasi automotif dari Jepun tersebut masih kekal di tempat pertama untuk tahun ke-tujuh berturut-turut!

Toyota dianggar mempunyai nilai jenama USD29.151 bilion untuk tahun 2019, yang sebenarnya jatuh 3% berbanding pada tahun 2018. Mercedes-Benz masih kekal di tempat kedua walaupun mencatatkan peningkatan 9% dengan nilai jenama USD23.355 bilion.

Kedudukan tempat ketiga juga tidak berubah, menjadi milik satu lagi jenama premium Jerman iaitu BMW dengan nilai USD23.326 bilion. Walaupun hanya ketinggalan sedikit sahaja dari Merc, nilai BMW dilihat menurun 9% dari tahun sebelumnya.

Toyota pegang takhta jenama automotif paling berharga di dunia untuk kali ke-7 berturut-turut

Honda pula menjadi jenama Jepun kedua paling bernilai atau tempat keempat secara keseluruhan degan nilai USD11.749 bilion. Ford pula di tangga kelima dengan nilai USD11.211 bilion, manakala Nissan di tempat keenam dengan nilai USD10,554 bilion.

Pengeluar kereta elektrik dari Amerika, Tesla turut tersenarai dalam Top-10 dengan menghuni tangga ke-tujuh (USD9.285 bilion), diikuti Audi (USD8.556 bilion) dan Volkswagen (USD6.707 billion). Porsche turut termasuk sebagai muka baharu dalam senarai Top-10 ini di tempat terakhir dengan nilai USD5.817 bilion.

Senarai ini adalah senarai yang hanya spesifik untuk kategori automotif. Sekiranya dilihat dari keseluruhan jenama yang ada di dunia, hanya Toyota, Mercedes-Benz dan BMW berada dalam senarai 100 jenama paling bernilai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required