Op Selamat 15 sempena Aidilfitri: Melibatkan 24,461 kemalangan jalan raya dan 249 kematian – PDRM

Op Selamat 15 sempena Aidilfitri: Melibatkan 24,461 kemalangan jalan raya dan 249 kematian – PDRM

Op Selamat 15 sempena Hari Raya Aidilfitri yang berakhir pada 12 Jun lalu selepas beroperasi selama dua minggu menyaksikan 24,461 kemalangan jalan raya dan jumlah kematian pula sebanyak 249 kes.

Menurut Timbalan ketua Polis Negara Datuk Mazlan Mansor, jumlah tersebut dilihat meningkat berbanding pada operasi yang sama pada tahun lalu.

“Sebanyak 24,461 kes kemalangan direkodkan berbanding 22,411 kes bagi tempoh sama pada tahun lepas, mencatatkan peningkatan sebanyak 2,050 kes di seluruh negara,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Tambahnya lagi, jumlah kematian direkodkan meningkat sebanyak satu kes pada Op Selamat tahun ini iaitu sebanyak 249 kes berbanding 248 kes pada tahun lalu.

“Selain itu, jumlah saman yang dikeluarkan atas pelbagai kesalahan dalam Op Selamat kali ini mencatatkan peningkatan iaitu sebanyak 350,537 saman berbanding 343,863 saman tahun lalu. Pengguna motosikal adalah penyumbang utama bagi kes kematian iaitu sebanyak 158 individu diikuti kereta (60), lori (lima), basikal (empat) dan lain-lain (enam),” katanya.

Beliau berkata analisis terhadap Op Selamat tahun ini menunjukkan bahawa sikap kecuaian pemandu masih menjadi penyumbang tertinggi kes kemalangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required