Toyota bakal labur RM8.3 bilion untuk EV di Indonesia

Toyota bakal labur RM8.3 bilion untuk EV di Indonesia

Toyota kini mempunyai perancangan untuk memulakan pengeluaran kenderaan elektrik (EV) di Indonesia, dan akan melabur sebanyak US$2 bilion (RM8.26 bilion) untuk projek berkenaan dalam tempoh empat tahun, bermula dengan pembangunan kenderaan hibrid.

Kementerian Hal Ehwal Maritim Indonesia yang bertindak selaku penyelaras berkata perjanjian itu telah dipersetujui dalam satu pertemuan di Osaka minggu lalu antara menterinya, Luhut Pandjaitan dan Presiden Toyota, Akio Toyota, lapor Reuters.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh kementerian itu, Toyoda dipetik sebagai berkata bahawa syarikat itu melihat Indonesia sebagai destinasi pelaburan utama memandangkan kerajaannya telah mempunyai pelan pembangunan EV. “Dari 2019 hingga 2023, kami akan meningkatkan pelaburn secara berperingkat kepada 28.3 trilion Rupiah,” ujar Toyoda dalam laporan itu.

Beliau berkata syarikat itu akan mengikut rancangan pelaburan EV berperingkat seperti yang dirancang kerajaan negara itu, bermula dengan pembangunan kenderaan hibrid. Perincian lanjut berkaitan pelaksanaan pelaburan Toyota itu bagaimanapun belum didedahkan.

Toyota bakal labur RM8.3 bilion untuk EV di Indonesia

Indonesia sebelum ini telah melakukan banyak usaha untuk menarik perhatian pelabur asing dalam bidang automotif. Awal tahun ini, negara itu mengumumkan dasar EV baru, yang akan menawarkan potongan cukai bagi pengeluar bateri EV serta perjanjian khas bagi tarif dengan negara lain yang mempunyai permintaan EV yang tinggi.

Tahun lalu, ada laporan menyebut bahawa Hyundai juga sedang merancang untuk melabur sebanyak US$880 (RM3.63 bilion) di republik itu dan mula mengeluarkan EV dari sana. Indonesia mempunyai simpanan nickel laterite ore yang banyak, bahan utama di dalam bateri lithium-ion yang digunakan oleh EV.

Pegawai-pegawai tinggi kerajaan juga mencanang bahawa negar itu boleh menjadi pemain utama di rantau ini bagi pengeluaran bateri lihtium, yang diperlukan untuk menampung permintaan yang semakin berkembang terhadapnya. Sebahagian penganalisa pula masih ragu-ragu dengan perkara itu, memandangkan teknologi pencairan nickel yang diperlukan untuk pembuatan bateri lihtium adalah rumit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required