Ford Puma 2019 guna enjin 1.0L EcoBoost hibrid, ruang barang fleksibel dan banyak ciri keselamatan

Ford Puma 2019 guna enjin 1.0L EcoBoost hibrid, ruang barang fleksibel dan banyak ciri keselamatan

Nama Puma sebelum ini digunakan oleh Ford untuk sebuah model sports. Tapi kini melalui Puma baru yang ditunjukkan, syarikat itu telah mengubah bentuknya menjadi sebuah crossover kompak yang mempunyai beberapa inspirasi SUV.

Puma 2019 ini dibina atas platform B Ford, yang menjadikannya kompak, tapi nampak tinggi dan tegap. Model yang ditunjukkan dalam gambar ini adalah varian ST Line yang lebih sporty dan mendapat kit badan penuh. Walaupun begitu, rupa hadapannya masih sedikit pelik, terutamanya bentuk lampu LED itu. Menurut Ford, rekaan ini digunakan untuk memberikan Puma rupa yang mudah didekati.

Bagi kami, bahagian belakang adalah lebih sedap mata memandang. Walaupun cerminnya kecil, gabungan bentuk serta nyalaan lampu menarik, bampar yang sporty serta diffuser yang diwarnakan sama seperti badan mewujudkan gambaran yang sporty. Dalam keadaan standard, Puma datang dengan rim 18 inci, tapi versi ST-Line mendapat pilihan rim 19 inci untuk dipadankan dengan suspensi sport padanya.

Ford Puma 2019 guna enjin 1.0L EcoBoost hibrid, ruang barang fleksibel dan banyak ciri keselamatan

Rekaan bahagian dalam Puma menyerupai model Fiesta, dengan ciri seperti panel instrumen digital 12.3 inci serta skrin infotainmen lapan inci SYNC 3 dengan fungsi Apple CarPlay dan Android Auto. Sistem FordPass Connect dengan WiFi hotspot dapat disambungkan kepada sehingga 10 peranti, manakala melalui aplikasi FordPass pula, pengguna boleh mengawal kunci pintu dan pemula enjin dari peranti mudah alih seperti telefon pintar dan tablet.

Kelengkapan yang disediakan sebagai pilihan untuk model ini adalah termasuk bumbung panoramik dan sistem bunyi Bang & Olufsen 10 pembesar suara yang juga datang dengan subwoofer 150 mm x 200 mm yang diletakkan dalam lantai ruang barangan belakang tanpa mengganggu ruang simpanan.

Ruang simpanan barang Puma boleh diubah kepada tiga tetapan. Untuk yang paling dalam, ruang yang dipanggil Ford MegaBox ini boleh memuatkan dua beg golf (saiz sederhana) secara tegak dan masih mempunyai sedikit ruang lebihan. Kapasiti ruang simpanan ini dengan semua tempat duduk masih tegak adalah 456 liter manakala pintu but pula boleh dibuka tanpa menggunakan tangan (lalukan kaki di pengesan pergerakan di bawah bampar).

Ford telah meletakkan enjin petrol tiga silinder 1.0 liter EcoBoost pada Puma, bersekali dengan sistem hibrid ringkas baru yang terdiri daripada sistem starter/generator (BISG) pacuan tali sawat 11.5 kW untuk menggantikan alternator. Sistem ini dapat menyimpan kembali tenaga yang biasanya terbazir semasa membrek atau meluncur atas lebih raya, dan menyampaikannya kembali kepada pek bateri lithium ion 48 volt.

BISG ini juga bertindak memberikan tambahan kuasa sehingga 50 Nm kepada kenderaan, dan cukup berguna untuk pecutan awal. Pemasangannya juga telah membolehkan jurutera Ford mengurangkan nisbah mampatan enjin tapi meletakkan pengecas turbo yang lebih besar untuk mendapatkan kuasa yang dimahukan – pilihan sama ada versi 125 PS atau 155 PS.

Sistem hibrid pada Puma ini juga membantu menjadikan penggunaan bahan apinya lebih cekap sehingga sembilan peratus. Berdasarkan ujian WLTP, penggunaan bahan apinya berada pada tahap 5.4 liter bagi setiap 100 km untuk versi 125 PS dan 5.6 l/100 km bagi versi 155 PS.

Ford Puma 2019 guna enjin 1.0L EcoBoost hibrid, ruang barang fleksibel dan banyak ciri keselamatan

Pada bahagian keselamatan, kenderaan ini dilengkapi dengan Ford Co-Pilot360, yang terdiri daripada beberapa ciri yang berfungsi melalui 12 sensor ultrasonik, tiga radar dan dua kamera yang diletakkan di sekeliling kereta. Kelengkapan ini membantu fungsi seperti Adaptive Cruise Control dengan Stop & Go, Speed Sign Recognition, Lane Centering dan Evasive Steering Assist.

Fungsi lain yang ada pada Puma adalah termasuk Blind Spot Monitoring System dengan Cross Traffic Alert, Active Park Assist dengan Perpendicular Parking, Road Edge Detection, Pre-Collision Assist dengan Pedestrian Detection, dan teknologi Post-Collision Braking. Ford Puma akan mula dijual hujung tahun ini dan akan dikeluarkan di kilang Ford di Craiova, Romania.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required