E-hailing: Kadar tambang dijangka naik mulai 12 Julai

E-hailing: Kadar tambang dijangka naik mulai 12 Julai

Walau pun sebelum ini Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata, kadar tambang perkhidmatan e-hailing tidak akan naik mendadak selepas pelaksanaan dasar untuk mewajibkan semua pemandu e-hailing menduduki ujian lesen kenderaan pengangkutan awam (PSV) mulai 12 Julai ini. Bagaimana pun, Persatuan Pemandu E-hailing Malaysia (MeHDA) tidak senada dengan kenyataan menteri tersebut.

Menurut presiden MeHDA, Daryl Chong, pihaknya menjangkakan kenaikan kadar tambang sehingga 50% selepas 12 Julai ini, bergantung pada faktor permintaan, dan masa menggunakan perkhidmatan terbabit.

“Dengan jumlah pengurangan pemandu perkhidmatan tersebut mulai 12 Julai ini, agak sukar untuk mereka (yang masih menjalankan perkhidmatan terbabit) untuk memenuhi semua tempahan. Pengurangan pemandu disebabkan masih ramai di antara mereka yang tidak mempunyai lesen PSV,” ujarnya seperti yang dilaporkan oleh The Star

E-hailing: Kadar tambang dijangka naik mulai 12 Julai

Tambahnya lagi, sebagai contoh, kadar tambang sebelum ini, RM10, boleh meningkat ke RM20 pada waktu puncak. Memandangkan syarikat e-hailing memberikan insentif kepada pemandu pada waktu puncak pagi dan petang untuk mengambil penumpang.

“Namun demikian, peningkatan kadar tambang tersebut mungkin menyebabkan permintaan di kalangan penumpang pula berkurangan. Maka, kadar tambang mungkin akan dinaikkan pada kadar minimum, jadi penumpang tidak akan rasa terbeban,” ujar Daryl lagi.

MeHDA merupakan persatuan terbesar yang mewakili pemandu e-hailing di Malaysia dan mempunyai 3,500 ahli di seluruh negara dengan 60% daripadanya merupakan pemandu sepenuh masa. Menurut Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD), terdapat 167,000 pemandu e-hailing di Malaysia dan Anthony Loke telah mendedahkan, hanya 16,338 pemandu sahaja yang mendaftar ujian PSV serta 10,151 orang atau 62% daripadanya yang lulus ujian tersebut.

Walau bagaimana pun, menurut Daryl, pihaknya menjangka jumlah pemandu akan meningkat semula. “Kami menjangkakan 70% daripada jumlah keseluruhan pemandu e-hailing bakal memiliki lesen PSV menjelang akhir tahun ini,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Frederick Chong on Jul 09, 2019 at 11:51 am

    Peningkatan 50% adalah keterlaluan bagi penumpang yang menggunakan perkhidmatan e-hailing ke tempat kerja seperti saya. Menteri hendaklah mengambil inisiatif dengan mengurangkan yuran PSV yang mahal.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required