GIIAS 2019: MINI Cooper 60 Years Edition – akan tiba di Malaysia bulan hadapan dalam versi Cooper S

GIIAS 2019: MINI Cooper 60 Years Edition – akan tiba di Malaysia bulan hadapan dalam versi Cooper S

Tahun ini MINI menyambut ulang tahun mereka yang ke-60. Bagi meraikan pencapaian ini, syarikat itu telah mengeluarkan sebuah model istimewa MINI 60 Years Edition yang boleh didapati dalam versi Cooper atau Cooper S, dan tiga pintu atau lima pintu.

Model ini sudah pun tiba di pameran Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS 2019), dan perkara pertama yang anda boleh lihat adalah ia menggunakan warna British Racing Green yang menurut MINI, dibuat khas untuk model ini. Ia juga boleh didapati dalam warna Melting Silver, dan datang dengan rim khas 17 inci dua tona yang dibalut tayar run flat Dunlop.

Selain warnanya, bahagian luar MINI keluaran khas ini turut dipasang dengan lencana “60 Years” yang berada berhampiran lampu penunjuk arah hadapan dan jalur warna hitam atas bonet hadapan. Bumbung dan cermin sisi pula menggunakan warna Aspen White.

Masuk ke bahagian dalam, tempat duduk MINI Yours Leather Lounge yang dibalut kulit Dark Cocoa nyata menyerlah terutamanya apabila digabungkan dengan jahitan warna hijau. Terdapat jahitan logo 60 Years pada bahagian luar tempat duduk ini, dan beberapa bahagian lain yang dipasang dengan logo ini adalah termasuk roda stereng, tepi pintu dan cahaya yang keluar dari bawah cermin sisi, memancar ke lantai pada waktu malam.

Kuasa penggerak masih lagi sama. MINI Cooper facelift ini dikuasakan oleh enjin tiga silinder 1.5 liter turbo yang dipadankan bersama transmisi automatik Steptronic tujuh kelajuan, mampu menghasilkan 136 hp dan 220 Nm tork. Catatan masa 0-100 km/j model ini adalah 7.8 saat. Walaupun baru dipamerkan, MINI 60 Years Edition yang berwarna hijau di Indonesia telah pun habis dijual.

MINI 60 Years Edition akan tiba di Malaysia bulan hadapan, tetapi kita cuma akan mendapat versi hatchback Cooper S. Ini bermakna ia menggunakan enjin empat silinder 2.0 liter dengan kuasa 192 hp dan 280 Nm tork, boleh mencatat pecutan 0-100 km/j dalam masa 6.7 saat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required