Toyota Supra bakal dilancar di M’sia September nanti

Toyota Supra bakal dilancar di M’sia September nanti

Ini agaknya berita yang ditunggu-tunggu; UMW Toyota Motor hari ini telah mengesahkan bahawa Toyota Supra akan dilancarkan secara rasmi di Malaysia pada September nanti. Ini diumumkan ketika majlis pelancaran Toyota Gazoo Racing (TGR) Festival, yang juga akan memulakan Musim Ketiganya pada 6-7 September nanti di Kuala Terengganu.

Minggu lalu, Toyota Supra mula diperkenalkan untuk pasaran negara jiran Indonesia, seperti yang didedahkan ketika pameran GIIAS 2019 – dengan harga bersamaan sekitar RM600,000. Sebelum itu, pasaran Filipina antara yang terawal menerima model ini, dan dijual di sana pada harga sekitar RM402,000.

Toyota Supra bakal dilancar di M’sia September nanti

Untuk pasaran Indonesia, pasaran itu menerima unit dengan pilihan enjin 3.0 liter enam-silinder sebaris (unit B58 BMW) yang menghasilkan 340 PS dan 500 Nm dari 1,600 hingga 4,500 rpm. Satu lagi pilihan enjin yang ditawarkan – misalnya untuk pasaran Jepun – ialah unit 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder yang disediakan dalam dua talaan.

Satu versi menghasilkan sebanyak 197 PS dan tork 320 Nm dari 1,450 hingga 4,200 rpm. Versi kedua enjin ini pula menghasilkan output sehingga 258 PS dan 400 Nm dari 1,550 hingga 4,400 rpm. Ia boleh mencapai pecutan dari 0-100 km/j, masing-masing dengan catatan 6.5 saat dan 5.2 saat.

Jadi, untuk pasaran Malaysia, nak enjin yang mana? Dan, berapa agaknya kereta ini nanti bila diperkenalkan secara rasmi?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required