Tun Mahathir bayangkan supercar buatan Malaysia pula, dengan bantuan dan kerjasama syarikat asing

Tun Mahathir bayangkan supercar buatan Malaysia pula, dengan bantuan dan kerjasama syarikat asing

Projek kereta nasional ketiga terus ada perkembangan baru di sebalik tabir, dengan adanya pihak terkiini yang muncul untuk ikut serta. Tetapi, ada satu hal lagi yang lebih menarik yang turut sama sedang diintai – pembangunan kereta sport dan supercar di masa hadapan. Perkara ini tidak lain dan tidak bukan datang dari Tun Mahathir Mohamad sendiri, yang membayangkan Malaysia untuk mempunyai supercar sendiri bagi memperluas kemampuan industri automotif negara ini, lapor New Straits Times.

Hal ini dinyatakan ketika lawatan rasmi beliau ke Turki baru-baru ini, dan menambah bahawa kerjasama teknikal boleh diberikan oleh pengeluar supercar Turki, Onuk. Ketika lawatan itu, Tun M ditunjukkan model Onuk Sazan dan Onuk S56/G, dan berkata syarikat itu juga turut menyuarakan kesanggupan mereka untuk bekerjasama dengan Malaysia bagi tujuan itu.

Tun Mahathir bayangkan supercar buatan Malaysia pula, dengan bantuan dan kerjasama syarikat asing

Tun M berkata, beliau telah lama sedar tentang keupayaan syarikat Turki itu, tetapi baru sekarang berpeluang melihat hasilnya di depan mata. “Saya sedar sejak dulu. Tetapi kemudian tiada susulan lanjut memandangkan ketika itu saya bukan lagi Perdana Menteri. Sekarang mereka bersedia untuk beri kerjasama, tidak hanya bagi jenis kenderaan supercar, tetapi untuk kenderaan lain juga,” ujarnya.

Usahasama dengan Turki mungkin boleh berlangsung dua hala – laporan sama turut menyebut, dalam perbincangan antara kedua-dua pihak, Tun M menawarkan kepada Turki kepakaran Malaysia untuk membantu negara itu mengeluarkan kereta nasional mereka sendiri, berdasarkan pencapaian yang telah diraih melalui Proton dan Perodua di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required