Kereta nasional ketiga: Kerajaan dalam peringkat akhir untuk pilih rakan strategik, sedia bangunkan ERV

Kereta nasional ketiga: Kerajaan dalam peringkat akhir untuk pilih rakan strategik, sedia bangunkan ERV

Projek kereta nasional ketiga memberikan perkhabaran terkini apabila Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof mengesahkan kerajaan sedang dalam peringkat akhir untuk memilih rakan strategik. Seperti mana yang dilaporkan Bernama, beliau berkata, ia akan ditandatangani tidak lama lagi dan diumumkan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Saya tidak dapat memaklumkan banyak mengenainya, jadi perlu tunggu dan lihat,” katanya sambil menekankan bahawa projek kereta nasional ketiga itu akan dipacu sektor swasta dan tidak akan menggunakan dana kerajaan.

Tambahnya lagi, kementeriannya akan berperanan membantu projek itu memperoleh sokongan yang diperlukan agar ia mencapai kemajuan serta kejayaan.

Kereta nasional ketiga: Kerajaan dalam peringkat akhir untuk pilih rakan strategik, sedia bangunkan ERV

“Setakat ini, sebanyak 145 vendor tempatan menunjukkan minat terhadap projek ini yang akan membangunkan ‘Extended-Range Vehicles’ (ERV). Malah Malaysia mempunyai kepakaran dalam pembangunan kereta selain kecanggihan teknologi, malah sektor automotif kini lebih terbuka. Kita kini berada dalam era dengan semua pihak boleh membangunkan kereta, contohnya seperti Dyson. Kita berada di landasan yang betul dan projek ini bukan untuk mengambil alih kedudukan Proton. Ia bertujuan mempertingkatkan lagi keupayaan kita,” ujarnya lagi.

Ini bukan pertama kali ERV disebut-sebut dalam menerokai teknologi terkini untuk projek kereta nasional ketiga. Ia merupakan nama lain bagi model EV yang menggunakan enjin untuk mengecas generator elektrik apabila bateri semakin kehilangan kuasa. Barisan Nissan e-Power termasuk Nissan Note e-Power merupakan salah satu contoh ERV ini.

Berbalik kepada isu kereta nasional ketiga ini, pada Ogos 2018 lalu, sebelum projek ini diumumkan secara rasmi, Tun Mahathir berkata, Malaysia akan mencari bantuan tenaga pakar daripada pengeluar kereta Jepun untuk membantu menjayakannya, antara nama yang disebut-sebut ialah Nissan dan Toyota. Apa pun, sama-samalah kita nantikan keputusan rasmi yang bakal diumumkan oleh kerajaan mengenai rakan strategik asing ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required